nu is het welletjes 2

Toen ik 9 of 10 jaar (1964/5) was kreeg ik de ziekte van Pfeiffer. In die tijd nog een aandoening waarbij je plat op bed moest en ik werd op een streng dieet gezet.Maggiaroma

Geen vet, geen vlees, alleen maar gekookte aardappels of macaroni met groentes. Mijn redding was het magische flesje Maggi. Een smaak die op den duur lekkerder werd dan snoep!

Daar lag ik dan. Klein meisje van 9 of 10 jaar. Bed in de woonkamer, voor het raam van ons huis in de Graaf Florisstraat in Schiedam.  Zo’n vooroorlogs huis met het raam pal aan de straat.

Je zou zeggen dat die verplichte bedrust een marteling geweest moet zijn voor zo’n jong kind. Maar vreemd genoeg heb ik er hele goeie herinneringen aan.  Ik was niet een sportief kind dat altijd aan het buitenspelen was. En waarschijnlijk was ik ook wel ziek en daardoor moe en graag bereid in bed te blijven.

Wat me het meeste bij is gebleven is de sfeer van rust en geborgenheid. ’s Ochtends kwam ik naar beneden als de anderen al naar school waren. M’n bed stond op me te wachten, netjes opgemaakt, de dekens teruggeslagen, lakens strak en schoon. M’n moeder was nog wat aan het rommelen in de keuken en dan kwam ze in de kamer stoffen en opruimen. En dan, gestructureerd als m’n moeder was, was het tijd voor koffie en limonade. Ik genoot van die ongedeelde aandacht.

Naast m’n bed had ik een stapel boeken. Ik deed niet veel anders dan lezen de hele dag. Goudelsje, de hele serie, de Olijke Tweeling, de hele serie, de boeken van Sanne van Havelte, de hele serie en meer vaMieks_moeilijkehdenn die oude boeken die nu denk ik onleesbaar zijn.

Wat ik nu vreemd vind is dat ik zulke ouwelijke boeken las op m’n 9e. Of misschien m’n 10e, maar dan nog…Ik weet ook wel dat m’n oudste zus Loes, die 9 jaarouder was en in de hoogste klas zat van het gymnasium, kritiek had op mijn leesvoer. Ze vertelde Goudelsjem’n moeder dat die boeken helemaal niet geschikt waren voor een kind van mijn leeftijd. Maar ‘Kruimeltje’ en ‘Alleen op de wereld’ en Joop ter Heul had ik allang uit…Dus, terwjl moeders aan het strijken was vorderde ik gestaag in mijn ‘Goud-Elsje getrouwd’ en ‘Goud-Elsje is moeder’.

Goud-Elsje deed het tenminste nog in de juiste volgorde…

4 gedachtes over “nu is het welletjes 2

  1. Anoniem

    O, ik ben zo nostalgisch tegenwoordig (misschien ook omdat ik zo ver weg zit)ik vind niets heerlijker dan die oude boeken nog een keer doorlezen,dan voel je nog een keer weer hoe het was.
    Trouwens ik ben niet alleen ,al die fotoboeken over de jaren 5o zijn toch opeens ook razend populair.

  2. jetty boerma

    Toen wij voor 2 jaar naar Zweden vertrokken, konden natuurlijk niet al onze boeken mee. Maar ik wilde wel een paar oude liefdes meenemen…..
    Dus gingen in de kist 2 exemplaren van Sanne van Havelte : Toen kwam Tjeerd en In de storm. Heerlijk !!!

Geef een reactie

