5 jaar voorbij en Prinsjesdag

Vanavond heb ik afscheid genomen van m’n vorige werk, fractie ChristenUnie-SGP in Den Haag. Ik heb er 5 jaar mogen werken als fractie-assistente. Nooit gedacht toen ik daar begon dat ik "door zou stromen" naar de Tweede Kamer. Ik vond de gemeenteraadsfractie al een heel spannende plek om te werken. Ik heb er echt ontzettend veel geleerd. En mezelf kunnen aanleren. Heel gaaf dat ik die gelegenheid nog kreeg op mijn leeftijd. Ik voel me weliswaar superjong, maar dat kan ik niet in m’n cv zetten…:) Daar moet ik helaas m’n biologische geboortejaar vermelden en die is voor werkgevers minder aantrekkelijk. En toch. Ook voor m’n nieuwe baan is het geen bezwaar gebleken.

Ik moet het wel allemaal kunnen bijbenen en of m’n leeftijd dan een rol gaat spelen? De hoeveelheid informatie is zo gigantisch dat ik echt af en toe denk: zijn m’n hersencellen nog wel flexibel genoeg om alles te bevatten?? Nou ja, ze blijven in ieder geval goed in beweging en ook al kraakt het er behoorlijk af en toe, oefening baart kunst.

Mijn sociale leven gaat er wel onder lijden ben ik bang…4 dagen werken, m’n man ook nog ’s zien, de kids, de kerk, familie, hobbies, vrienden, en niet te vergeten:m’n huis! Eerst maar een werkster zoeken, dat scheelt een bende denk ik, letterlijk en figuurlijk!!

Vorige week was ik van vrijdagmiddag tot zaterdagochtend in Utrecht. Jesseka zat in Duitsland voor een presentatie ivm haar studie. Ik heb pappa Dos enige assistentie verleend. Samen gezellig voor Niek gezorgd. Afb014 Zaterdagochtend op een terrasje met Saskia koffie gedronken (Niek wilde alsmaar op onderzoek en riep dan daag oma! en stapte parmantig weg van onze tafel. Gelukkig ging Dos mee voor telkens een nieuw rondje. Zo gauw ze terug waren deed Niek z’n jas uit, ging zitten, nam een slokje appelsap en een hapje koek en was vervolgens klaar voor de volgende ronde, jas aan, rits dicht (heel geduldig, alles zelf doen, met kleine dikke vingertjes) en: daaag oma!

’s Middags door naar een verjaardag in Apeldoorn van grote zus Thea en toen verder naar Epe voor een groots feest van vrienden die 25 jaar getrouwd waren.

Zondag een hele goeie dag met Lukas en Saskia en Kim. Twee mooie diensten. ’s Middags een interactieve, waarin het me weer zo duidelijk werd dat Kim een geboren docent is.

Verder thuis veel gepraat over persoonlijke ervaringen en echt genoten van het bijzondere fenomeen dat je als gezin aan elkaar gegeven bent, "for better and worse". Ik vind het heel speciaal dat we, ook nu de kids volwassen zijn, nog zoveel voor elkaar mogen betekenen. Het is een zegen. En het bevestigt me in het feit dat je juist door elkaar in zekere zin los te laten, elkaar weer vind in een volwassen relatie. Dat loslaten vond ik heel moeilijk, het lijkt zo eng. Kinderen een eigen weg laten gaan, zelfs als die anders uitpakt dan je zelf had gewenst of gedacht. Maar ik ben ervan overtuigd dat het de juiste keuze is omdat we elkaar op een andere manier toch weer omarmen.

Gisteravond ging ik dus moe maar rijk verzadigd naar bed.

Vanmorgen werd ik moe en minder verzadigd wakker. Drukke dag op de fractie want morgen prinsjesdag. Vroeger, dat is voor ik in Den Haag woonde, dacht ik als ik ’s avonds het nieuws zag:oh ja het was prinsjesdag vandaag.
Nu dacht ik, als mensen belden vandaag: weten jullie dan niet dat het morgen prinsjesdag is!!! Het is hier een en al Algemene Beschouwingen wat de klok slaat.
Niet voor mij hoor, maar ik moet wel bij de extra vergaderingen zitten.

Ik denk dat ik nu even lekker Spoorloos ga kijken. Verstand op nul, blik op oneindig.

Een gedachte over “5 jaar voorbij en Prinsjesdag

Geef een reactie

