overal warm maar niet in Zeeland

Puffend had ik nog snel m’n zomerkleren tevoorschijn gehaald en er iets uitgevist wat luchtig en koel zou zijn. Het was inmiddels in Scheveningen 27 graden en we zouden naar Zeeland, naar vrienden in Burgh-Haamstede. Om half twee vertrokken. De airco werkte niet goed in de auto. Ik had het gewoon snikheet. Op 14 april.
In de buurt van Pernis zei Kim opeens dat de temperatuur aan het zakken was. Prima, dacht ik, mag best wat koeler. Idiote Nederland, altijd anders dan je verwacht. Nu plotseling weer hoogzomer. En zo mopperde ik wat door.
Bij Ouddorp was het 20 graden geworden.
Bij Zierikzee 18.
En toen we in Burgh aankwamen was het 17 graden!! Ik stierf natuurlijk van de kou in m’n mouwloze shirt en met m’n (witte) blote benen…Het is er niet warmer geworden.
Mag ook in de records van mij. 10 graden verschil binnen een afstand van 100 km.

Jes en Dos waren er vanaf vrijdag, met Niek. Elke keer is ie weer groter en wijzer. En eigenwijzer. In het bedje dat wij boven hebben wil hij vaak de eerste nacht niet echt lekker slapen. Dan is ie onrustig en wil er uit. Ons huis is extreem gehorig en alles piept en kraakt. Heb je net de piepende WC deur zachtjes dicht, vergeet je de krakende plank als je een stap verder zet. Iedere beweging hoor je, bij elke stap kraakt, piept of knarst er wel iets.
Niek heeft besloten dat hij daar niet doorheen slaapt. Om vijf uur werd hij wakker en wilde ‘mee’= naar beneden. Kraak, kraak, de trap af (iemand, bleek Dos te zijn). Ik draaide me weer om in m’n bed, maar Niek was zo opgetogen over het nachtelijke uitje naar beneden dat ik hem luid zingend heen en weer hoorde rennen. Ho,hoi, la,la, stap stap, boem boem, en dat alles met die volle, harde stem van ‘m. Volgens mij krijgt hij de Batteau-stem. Luid, helder en duidelijk, niet om lekker bij in slaap te vallen. Vooral toen hij ook nog zijn (wellicht Batteau?) muziektalent ging beoefenen op mijn blokfluit….
Toen ben ik toch maar naar oordopjes gaan zoeken. Uiteindelijk heeft Niek vanaf 8 uur prinsheerlijk tot 12 uur geslapen. Ik echter geen minuut meer na 7 uur…De geneugten van het oma -zijn. De lusten en de lasten..

Auteur: Margreet

Ik vind het heerlijk om te peinzen over de dingen van alledag, de grote en de kleine. Mijn interesses? Lezen, gesprekken met vrienden en kinderen, koken, tweedehands spulletjes zoeken, films kijken, mijn kleinkinderen, mijn Amerikaanse en Franse familie, te veel om op te noemen. Het volle, rijke, soms moeilijke leven met zijn ups en downs, daarover schrijf ik, met plezier.

3 gedachten over “overal warm maar niet in Zeeland”

  1. Democratie is een staatsvorm. Populisme is een manier van politiek bedrijven waarbij de agenda van een partij of persoon wordt bepaald door onderwerpen die op dat moment even de aandacht van het volk hebben.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.