Zwaarmoedigheid

Een mooie doordenking van de hand van ds. Willem Maarten Dekker van de verschillen tussen zwaarmoedigheid, depressiviteit en pessimisme. Drie verschillende dingen volgens de auteur. Ik ben het in grote delen met hem eens, hoewel ik denk dat een mens met een zwaarmoedige aard wel vatbaarder is voor depressie dan een van nature blijmoedig mens. Maar het is tegelijk waar dat niet iedereen die last heeft van depressies of een zwaarmoedige natuur heeft, als vanzelf pessimistisch is. Mijn moeder was een zwaarmoedig persoon, maar ik denk niet aan haar als pessimistisch. Integendeel.

Ik ben van nature een zwaarmoedig mens. ‘Zwaarmoedig’ betekent – zegt Van Dale – ‘somber van aard’. Dat is juist, maar misschien in zijn beknoptheid toch niet precies genoeg. Zwaarmoedigheid wordt …

Bron: Zwaarmoedigheid

2 gedachtes over “Zwaarmoedigheid

Geef een reactie

