Loes op het strand

loesheaundai
Deze foto vond ik (eindelijk weer) terug bij het opruimen van papieren die al máánden op mijn bureau lagen. Het is een fantastische momentopname uit 1986. Plaats: Zuid Korea, Busan, Haeundae strand. Het strand was toen nog redelijk ongerept en de boulevard nog niet zo dicht bebouwd als nu.  Heel in de verte zie je het hotel dat wij liefhadden omdat beneden een winkel was waar je Duits zuurdesembrood kon kopen. We reden wel een uur door de stad soms om een voorraadje brood te halen. Er was toen nog slechts plakbrood verkrijgbaar bij de bakkers, wit brood dat zich tot levensbedreigende cementballetjes vormde als de kleintjes erop sabbelden. We woonden in Busan (nieuwste spelling) van 1980 tot 1988, in verband met het werk van echtgenoot. Een mooie tijd, met uiteraard zijn ups en downs. Maar het leven in een andere cultuur, het leren van een totaal onbekende taal was heel uitdagend op een (meestal) positieve manier.

Op de foto sta ik niet zelf, maar mijn zus Loes. Ze is zes jaar later overleden door een zelfgekozen dood, dus deze foto is me heel dierbaar. Ze is hier zo blij en vrolijk dat ik me haast niet kan voorstellen dat het zes jaar later toch nog zo fout kon gaan. Loes logeerde bij ons indertijd en had haar verblijf verlengd omdat ik in het ziekenhuis terecht kwam met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ik heb hier over dat verblijf geschreven en over hoe Loes mij  toen (Hollandse Pot in Korea) verzorgde en wat dat voor me betekende.

Ik vind deze foto zo leuk omdat alle vier de kinderen erop staan, met de paraplu’s als bescherming tegen de regen. Loes houdt ze alle drie vast, wat klopte met haar rol van verzorgende voor mijn kinderen. Ze genoot daarvan. En ik had er rust door ondanks het gemis. En het is altijd weer heerlijk om een foto te zien die me herinnert aan de goeie tijden van mijn grote zus, voordat ze zo de weg kwijt raakte!

hae.jpg (280×333)

Wie overigens mocht denken dat Haeundae een idyllisch strand is op een vergeten plekje….zie de foto! Anno nu.

De foto van het strand hierboven, met de papraplu’s, is genomen tijdens ‘zangmachul’, het regenseizoen (van midden juni tot eind augustus). Wij zijn verstokte strandgangers, zeker als de temperatuur rond de 30 gr. is. Met grijze luchten en een hoge luchtvochtigheid (soms wel 80/90%) is de zee het meest verfrissende wat je je kunt voorstellen!

2 gedachtes over “Loes op het strand

  1. Arianne

    Hallo Margreet,

    Leuk die foto, daar herken ik de kinderen die nu zelf of getrouwd en kinderen hebben of gewoon nog single zijn. Haeundae ga ik eigenlijk nooit naartoe vanwege de enorme mensenmassa, Ik ga naar Songdo waar het niet zo druk is en waar vrienden dichtbij wonen met hun 4 kinderen. Songdo is upgraded, maar inderdaad zijn er nu meer grote flats gebouwd het afgelopen jaar.

    Op dit moment is het inderdaad zo’n 30 tot 33 graden en probeer mijn huisje wat koel te houden. Iedereen heett nu vakantie, dus zal het wel druk zijn op de weg.

    Verder hartelijke groeten,

    Arianne

    1. Ik zou Songdo en de omgeving graag nog ’s zien! Het was toen wat armoedig maar wel heel authentiek! Als het goed is ga je Suzy ontmoeten hè? Heel bijzonder! Bestaat de Nabibang nog? Dat was haar woonkamer toen in het tehuis. Zo benieuwd of er nog herinneringen boven komen…

Geef een reactie

