Courgette als pasta

IMG_3965 (1)
Samen eten is zo gezellig

Even een recept delen. Ik zag het laatst op een site over koolhydraatarme voeding voor diabeten. In plaats van koohydraatrijke pasta (volkoren is al beter, maar toch) gebruikte dit recept courgette, gesneden met een spiraalsnijder. Ik loop achter want op internet zie ik honderden advertenties voor een spiraalsnijder, waar ik dus tot een week geleden nog nooit van gehoord had. Nou ja, nooit te oud om…enzovoort.

Vanavond vond ik twee courgettes nog in de groentela en ik had heel veel restjes kaas. Ik heb geen spiraalsnijder, maar met mijn dunschiller (kaasschaaf kan ook denk ik) sneed ik 1 courgette in dunne slierten/plakken. In de koekepan verhitte ik 2 eetlepels olijfolie en deed daarin een gesnipperde knoflookteen die ik even liet meebakken. Daarna de courgette toegevoegd, een paar minuten aanbakken tot de groente wat zachter wordt. Vuur uit, deksel erover en even laten staan.

Ondertussen had ik 2 eetlepels roomboter gesmolten, 2 volle eetlepels bloem erbij geroerd en aangelengd met (rond) 250 ml kippenbouillon (van een stukje bouillonblok). Goed roeren, en kaas erbij. Ik had een half zakje geraspte kaas (belegen) en nog een stukje (150 gr.) oude kaas in blokjes. Grote eetlepel mosterd, wat kerrie en chilipeper om het wat pep te geven. Scheutje worcestershire is ook altijd lekker.

Ondertussen wat broccoli gekookt en een paar aardappels (voor de vulling). Op het bord:

Courgettepasta met pittige kaassaus
broccoli en aardappel (die meedeed aan de kaasaus)

Conclusie: Heerlijke vegetarische maaltijd. Aardappel was eigenlijk niet nodig.
De courgette met kaassaus vulde prima.

Ingredienten op een rijtje:

1 courgette
restjes kaas, het liefst belegen of oud (150 à 200 gr.)
bouillon (van een blokje)
(room)boter, 2 eetlepels
(volkoren)bloem, 2 eetlepels
(chili)peper
mosterd
wat kerrie

Verder groente naar smaak bijvoorbeeld broccoli of sperciebonen
Dunschiller of spiraalsnijder

10 gedachtes over “Courgette als pasta

  1. Dinie

    Ik heb een vriendin die een spiraalsnijder heeft en er erg enthousiast over is. Ze gebruikt ‘em voor van alles: courgette, wortel, komkommer, grote radijs, pompoen. Ze zegt dat je wel een goede moet nemen, zij heeft een of ander Duits merk.

  2. Ik maak ook wel eens courgetti 😀 maar dan met kikkererwten. Dat is een betere vleesvervanger dan kaas. In kaas zit veel verzadigd vet en zout, zeker als je zoveel gebruikt (voor 2 personen?). Granen zijn trouwens ook belangrijk en niet alleen maar slecht, zolang je volkoren of vezelrijk kiest. In granen zitten plantaardige eiwitten, B- vitamines, mineralen en vezels. Dus je doet ook al aan recepten?

    1. Nee granen zijn niet slecht, dat geloof ik ook niet. We eten altijd volkoren pasta’s. Maar in dit geval een keertje niet ☺En wat betreft de kaas: de restjes moesten op haha! En ja, 2 personen en over voor nog een keertje. Bedankt Marlies voor de deskundige aanvulling!

  3. Willemien

    In 2013 waren wij in Canada. Daar kregen we bij vrienden hele dunne spaghetti van pompoen. Ik vond het grappig en lekker, Ite vond het te weinig uitgesproken voor zoiets ‘anders’. Zij kochten het voorgesneden in de supermarkt, en in het kader van afslanken. Hier heb ik het nooit meer gezien, dus je bracht weer een herinnering tot leven, dank! Van een spiraalsnijdrr heb ik ook nog nooit gehoord. Ik ga even googlen!

Geef een reactie

