Seks verkoopt niet

Interessant onderzoek wijst uit dat producten die geadverteerd worden met seksueel getinte beelden of tekst niet goed verkopen. Integendeel, ze verkopen mínder goed ! We zijn met z’n allen preutser geworden, volgens communicatiewetenschapper Arie den Boon, die men interviewde op Radio 1. Tien jaar geleden adverteerde Karwei nog met kerels op een catwalk met ontbloot bovenlijf en gillende vrouwen aan hun voeten; nu hebben ze tenminste een t-shirt aan. Het blijft natuurlijk een stomme reclame, maar goed, het geeft aan dat bloot minder gewaardeerd wordt dan even terug.

Ik vind dat wel een interessante ontwikkeling moet ik zeggen. Ik heb de jaren zestig en zeventig meegemaakt waarin het motto min of meer was: hoe bloter, hoe beter! Nu zijn de meeste blootaanbidders 60 of 70+. Af en toe zie je ze volleyballen op het naaktstrand, bij Scheveningen of zo. Niet echt een aantrekkelijk gezicht.

Ik vond het dus wel tijd om iets anders in dat verband aan de kaak te stellen: de vunzige seksreckames in ons huis-aan-huis blad. Ik hou van plaatselijke krantjes. Je leert er van alles. Over de plaatselijke politiek, over de culturele happenings, de bestemmingsplannen die ter inzage liggen (hele spannende lectuur) en wat dies meer zij. Mijn huidige vrijwilligersbaan heb ik ook via het Sufferdje gevonden.

Nuttig dus. Waar ik afhaak is bij de ‘contactadvertenties’. Opeens beland ik, van min of meer onschuldige, vrolijke, interessante informatie in een zwoele poel van heet hijgende, zich in allerlei bochten wringende dames die ‘alles’ doen thuis, je hoeft alleen maar dit of dat nummer te bellen. Echt afstotelijk vind ik. En wat doen die advertenties in mijn huis-aan-huisblad? Heb ik daarom gevraagd?

Een brief dus maar naar de redactie. Waarom plaatsen jullie dit soort gore dingen in het krantje ? Het past toch totaal niet bij de inhoud én de doelgroep van zo’n krantje?

De redacteur reageerde snel (lof!). Hij was er ook niet blij mee. Maar de directeur van Wegener zag het anders: Kijk eerst maar hoeveel klachten je krijgt. Dan kunnen we altijd nog het beleid aanpassen.

Hierbij dus de raad aan iedereen die zich ergert aan vunzige advertenties: laat het weten. Directeuren hebben zelf blijkbaar geen visie. Die reageren alleen op vraag en aanbod. Maar laat ik het onderzoek nog maar een keer aanhalen: seks verkoopt niet!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s