Gezond leven en lekker eten

In het kader van gezond leven, maar wel lekker eten, weer eens een recept uit de keuken. Ik noem het Vegetablecurry met Kip. Niet super origineel, maar wel errug lekker.

vegcurryandchicken1
Curry van groentenmedley en kip

 

Het fijne van een groentemengsel is dat je er in principe alles in kunt gooien dat op dat moment in de groentena van je koelkast ligt. Voor degenen die graag meer exacte instructies willen zal ik zeggen wat ik er ditmaal in heb gedaan. Voor 3 volwassenen of 2 volwassenen en twee kinderen.

INGREDIËNTEN

3 á 4 aardappels (niet te groot!)
1 winterpeen
1 grote ui
Broccoli, de helft van een stammetje
Chinese kool, een kwart van een struik
stuk gember 1 á 2 cm
knoflook  3 teentjes

1 kipfilet (biologisch, net als de groentes, maar vanwege de prijs maar eentje)
kipbouillonblokje
soyasaus, zout
een eetlepel tomatenketchup (of -puree, ik gebruik ketchup omdat het net een beetje zoet toevoegt, je kunt ook zoete sojasaus gebruiken)
Kerrie Massala 2 á 3 eetlepels (zakjes kerrie Massala te koop bij de toko)
cayennepeper

BEREIDING
Beginnen met  alles fijn snijden. Dat vind ik zelf altijd een heerlijk klusje. Lekker scherp, groot mes, goeie snijplank. Neem de tijd ervoor, het is echt ontspannend!

Ui fijn snijden, wortel in blokjes en aardappels ook. Knoflook en gember in plakjes en die weer in reepjes en dan nog eens in ministukjes.
Dan maak je een wok of grote koekenpan heet op het vuur en doe er wat (kokos)olie in. Kokosolie is erg lekker en gezond. Je kan die olie ook superheet maken zonder dat er schadelijke stoffen vrijkomen. Maar het is DUUR. Dus keuze aan de kok.

In de hete olie de aardappels en wortel bakken, ui toevoegen en even op gemiddeld vuur laten garen. Ondertussen kip (in reepjes) in andere pan bakken in hete (kokos)olie. Kip kruiden met peper en zout en eventueel met cayennepeper. Bij de groenten nu de gember en knoflook, en de kerrie  toevoegen. Ondertussen de broccoli snijden en toevoegen, en op het allerlaatst de Chinese kool. Kopje water, sojasaus, tomatenketchup erbij en bouillonblokje verkruimelen boven de groenten. Even goed doorroeren en deksel erop. Ik hou van groenten met een ‘bite’ dus voor mij duurt het nog hooguit 10 minuten hierna. Je zult dus de groenten in de gaten moeten houden en testen op gaarheid volgens eigen voorkeur.

Eventueel nog  wat water en/of soja zout naar smaak.

In diepe borden of kommen, bovenop de stukjes kip leggen en nog wat peterselie eventueel.

Eet ze!

 

 

 

2 gedachtes over “Gezond leven en lekker eten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s