Back to the US of A – Van Chicago via Econolodge Hermitage, to Yonkers, New York

Weer een eind rijden. Chicago – New York. In twee dagen gaan we het doen. De eerste dag rijden we nog vrij rustig eenmaal Chicago uit. Doel is een plaatsje Hermitage, ongeveer halverwege. Er zullen wel veel Russische immigranten wonen, lijkt me.

We vertrekken rond half tien en arriveren in onze Econolodge om een uur of zes. Ik begin al te wennen aan de afstanden, morgen gewoon weer zo’n dag. Nu k zelf ook rij gaat de tijd wat sneller. Onze kamer is prima voor de 40 dollar die we er voor neertellen (met een kortingsbon). Ontbijt is matig, waar je ook maar slaapt, tenminste in onze prijscategorie. Hoewel, ik heb de havermout ontdekt, zonder toevoegingen. Die kan in de magnetron met wat melk, onze gekochte zemelen erdoor, kaneel erover en we hebben een gezond ontbijt. Alleen zijn nu juist de plastic bakjes erg klein. Alles is mega, de koffiebekers, de sapbekers maar de cereal bakjes petit. Maar goed. Af en toe hebben we een wilde bui en maken we een wafel, die we samen delen. Er zijn ook nog altijd  de scrambled eggs, niet slecht maar meestal tegen de tijd dat wij eten (in deze motels begint ontbijt rond zes uur) hebben de eieren de substantie van brokjes zeemleer.  Smaak is goed, maar ja.

Dit alles in 100% contrast met de B&Bs. In Oakwood Park werden we bediend alsof we eregasten zijn. Heerlijk ontbijt, veel te veel vaak maar zo verleidelijk lekker én voor de verandering gezonde producten, Italiaans brood met tomaat, kaas, pesto en wat spek, stukjes quiche, gepocheerde eieren op toast, fruit, yoghurt en granola, koffie en thee, sap en als we het zouden vragen kregen we er nog een steak bij. Zo gastvrij en zorgzaam.

Neil McFadden, onze gastheer in Longwell House bleek een bijna jaargenoot van mijn echtgenoot te zijn. Ze hadden allebei op Choate (middelbare jongens)kostschool in Connecticut gezeten, 1 jaar verschil. Er werden heel wat hilarische herinneringen aan leraren en medeleerlingen (exclusief jongens nog toen) gedeeld toen de grijze cellen eenmaal begonnen te werken. Echtgenoots geheugen is selectief en heeft soms een stootje nodig om op gang te komen. We kregen zelfs de oude jaarboeken uit 1964 (eindexamen jaar van echtgenoot) te zien. Met vele foto’s. Het Amerikaanse onderwijs systeem werkt met beloningen en vermeldingen. Een van de opvallendste vermeldingen van echtgenoot was dat hij de minst erkende student was. Veel talent maar onopvallend. Dat klopt wel een beetje met zijn karakter. Bescheiden.

Nu zijn we in Yonkers, een stadje ten noorden van New York City. In 1646 gesticht door een Nederlander, die jonkheer was of genoemd werd. Vandaar Yonkers. Het ligt aan de grote rivier de Hudson. Verbazingwekkend steil en rotsachtige omgeving. Gisteren heb ik een flinke wandeling van 2 uur gemaakt, eerst naar ‘beneden’ naar de Hudson, toen weer omhoog en verder, op zoek naar een supermarkt. Dat was een lang eind lopen, maar ik hem gevonden.

Onze gastvrouw gaat met de trein naar NYC. Binnen een half uur sta je letterlijk op het Grand Central Station. Ze wilde me gisteren al meeslepen, maar ik neem kleine stapjes in dit grote land. Eerst mijn onmiddellijke omgeving wat in de voeten krijgen.

De B&B is net zo leuk als het op de foto’s leek. Artistiek ingericht, met overal kunst en kunstvoorwerpen. Leuk is dat ik bij veel dingen al de lijmscheurtjes ontdekt heb.

Ik voel me thuis. Prachtige dingen, met een barstje.

Voor de geïnteresseerden:

New York Airbnb: Mary Carey, 22 Odell Ave. Yonkers, New York (artistiek, meer in de stad wat betreft geluiden, heel relaxed, je kunt het hele huis gebruiken als je wilt, veel over design en architectuur te zien en lezen, prima ontbijt)

Chicago B&B: Neil McFadden, 301 Scoville Ave, Oakwood Park, Il (stijlvol, rustig, geweldig ontbijt, de hele buurt staat vol historische gebouwen van Frank Lloyd Wright, Hemingway en villa’s uit het begin van de 20e eeuw, gebouwd onder architectuur en prachtig groen met bomen van zeker 150 jaar oud, ware reuzen. Oh en het stikt er van de ‘cardinals‘, een schitterende rode vogel die zingt alsof er een mobiele telefoon afgaat🙂, dacht ik nl. eerst, zo verworden ben ik al)

Geef een reactie

