veertigdagen en notities bij het vasten (4)

En toen was ik toch weer aan de koffie en de wijn. Why? Ik leg het nog wel eens uit. Maar de les voor me is: vraag niet teveel en tegelijk van je zelf. Als er op ander vlak ook nog dingen spelen die extra energie en ‘geefkracht’ vragen is het goed om mezelf even wat ruimte te gunnen. Gaat dat makkelijk? Neen, het. Ik ben zoals dat heet een ‘zwaartillert’. Ik denk erg normatief en moet zéker niet doorgaan voor slap of zwak.

Maar ja, ‘ik ben ook maar een mens’,  moet ik dan tegen mezelf zeggen, heb ik geleerd. En dat voelt best goed. Beetje flauw ook wel, hoor. Want wat blijft er over van discipline, offerbereidheid, mee-lijden met de rest van de wereld als ik na 10 dagen al weer aan de koffie zit? Nou? Ok, ik geef het toe. De geest is gewillig, maar mijn vlees is zwak…..

Het is niet anders. Des te meer bewondering heb ik voor Jezus Christus. Gelukkig hield Hij wél vol.

Vandaag weer even de zee gezien. Oh, wat bloeit mijn hart open als ik die watervlakte zie! De geur, het geluid van de golven, de verre horizon. Het blijft mijn meest geliefde landschap van de schepping! En dan staat er in Openbaring dat ‘de zee er niet meer zal zijn’ op de nieuwe aarde….Zou dat echt waar zijn?

Oh en de lente was weer voelbaar! En bijna zichtbaar in de zachte waas van de boompjes in de verte aan de andere kant van het weiland voor ons huis. Zichtbaar voor mijn ogen maar helaas niet vast te leggen met de lens van mijn compact..

2 gedachtes over “veertigdagen en notities bij het vasten (4)

  1. Sylvia

    Ik heb een keer een citroensapkuur gedaan voor 10 dagen Margreet. En natuurlijk was “iedereen” jarig in die periode, maar als je eenmaal begint kan je niet zomaar stoppen dus ik dronk braaf mijn eigen mixje en dacht: “dat kan ik later ook weer eten”. Ik voelde mij fantastisch na die tijd (is heel reinigend en energieverheffend) maar het is me nooit weer gelukt. Ook al omdat je hoort dat het eigenlijk niet nodig is. Ook ben ik een keer 40 dagen gestopt met alcohol drinken, gewoon om te bewijzen dat ik er buiten kon. Dat heb ik uiteindeijk “maar” 35 dagen volgehouden. Mijn punt is dat je volgens mij niet iets kan doen omdat een ander het gedaan heeft. Jezus volgen heeft, dacht ik te hebben gehoord,meer te maken met hoe zijn verhouding tot/met zijn (onze) Vader was. Daar mogen we een voorbeeld aan nemen. De rest hoeven wij gelukkig niet te doen, dat deed hij al.
    Maar ik herken jou gevoel wel. De lijdenstijd gaat ieder jaar zomaar weer aan mij voorbij. En ik houd niet genoeg van klassieke muziek om mij op de Messiah te verheugen. Of is dat Kerst? Dan bedoel ik die ander😉 En dan krijg ik zo’n gevoel dat ik “geen goed Christen” ben dat ik dat maar voor mezelf houd…… Oops! Hahaha!
    Ik zou zeggen, geniet lekker van je bakkie koffie Margreet en de belofte van weer een nieuw seizoen. En laten we voor elkaar bidden dat wanneer God wil dat wij in actie komen voor aan ander doel dan ons huidige leven, dat wij onze ogen open hebben, herkennen van wie die boodschap komt, en bereid zijn. Ok?

    1. Thx Sylvia! Ik zie het voor me, jij met je citroensapje op al die verjaardagen. Knap dat je dat vol hield! Ja, soms stijg je als mens tot ongekende hoogten🙂

      Ik las in Jesaja vandaag een mooie tekst: ‘is dit niet het vasten dat ik verkies:—-je brood delen met de hongerige, onderdak bieden aan de armen zonder huis, iemand kleden die naakt rondloopt, je bekommeren om je medemensen?'(Jes. 58: 6,7). Ik heb 3 weken logé’s, ze zijn wel niet hongerig en naakt, maar toch..:)

Geef een reactie

