Veertigdagen – notities bij het ‘vasten’

Afgelopen woensdag was het Aswoensdag. Ik noemde het in mijn vorige blog. Van oudsher het begin van een periode van vasten en verootmoediging, om stil te staan bij het lijden van de Here Jezus. En om meer bewust toe te leven naar het feest van zijn  Opstanding uit de dood.

Sinds een aantal jaren zoek ik tijdens deze periode naar een vorm om ook bewuster stil te staan bij de betekenis van vasten (een mini-stukje lijden) in mijn eigen leven. Wat is het nut ? En (goeie vraag uit mijn gereformeerde achtergrond!) wat heb ik er aan? Zie de Heidelbergse Catechismus, die hele nuchtere vragen stelt bij allerlei prachtig klinkende leerstellingen. Hoe zo, waarom, wat heb je er aan? Enzovoort.

Vasten is iets wat je vooral niet doet om er te koop mee te lopen. Dat maakt Jezus wel duidelijk. Als je vast moet je niet op straat gaan staan om bewonderd te worden (vrij vertaald) maar doe het in het ‘geheim’. Het is allereerst iets tussen jou en God.

Tegelijk zie je in de bijbel dat mensen ook gezamenlijk vasten als ondersteuning van een gebed om wijsheid bij het kiezen van een nieuwe leider in de gemeente bijvoorbeeld, of als er moeilijke dingen gebeuren. Je kunt het dus ook samen doen. Bidden en vasten zijn bijna altijd gekoppeld lijkt het, wanneer je de Bijbel leest.

Goed, veertig dagen, lijdenstijd. Veertig dagen ‘mee-lijden’, veertig dagen vasten. Jezus gaf alles op, inclusief zijn leven, om hier op aarde te komen en ons vrij te maken van zonde, uitzichtloosheid en dood.  Als volgeling geef je een korte periode een klein beetje iets op, om daar bij stil te staan. Het ‘vasten’ maakt je meer gefocust, gericht op die werkelijkheid. Steeds word je eraan herinnerd dat er iets gaande is, dat je naar iets toeleeft. Ik las ergens dat in het verleden de uitspattingen van het carnaval maakten dat vasten een periode van boete doen werd. Lekker uit je dak gaan en dan een poos weer soberen en dan stond je weer in een goed blaadje bij God. Dat is een vertekening van de diepere betekenis van vasten, dat meer toekomstgericht is. Het is eigenlijk een soort training.

Vasten duwt je uit je ‘comfortzone’, merk ik. Niet eten is voor mij geen optie vanwege diabetes, maar er zijn genoeg extra’s die ik wel kan nalaten. Het eerste wat ik merk is dat ik er sjagrijnig van word. Ik ben gewend aan die dingen, ontleen er plezier en voldoening aan. En nu, bah…niet!

Dat is het moment waarop het een training voor mijn geloof begint te worden. Ieder moment van gemis biedt tegelijk een gelegenheid stil te staan bij het waarom en me weer te oriënteren op God zelf. Uiteindelijk is Hij het zelf die leegte vult, verlangen stilt,  gemis opheft.

Ik zeg nadrukkelijk dat dit een OEFENING voor mijn geloof is. En voeg er aan toe dat het me spierpijn oplevert, om maar even het beeld voort te zetten.

Zijn er meer ‘vasters’ onder jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Nog een link naar een informatief artikel over de betekenis van vasten in Trouw

2 gedachtes over “Veertigdagen – notities bij het ‘vasten’

  1. Willemien Wierenga-Bremmer

    Tear stuurt per email elke dag een ‘aflevering’ toe van een Vastenkalender, mooi gedaan. Vorig jaar deed ik daar ook aan mee.
    Wij proberen alcohol door de week (zondag is geen vastendag) te laten staan, en dat is soms echt lastig. En ik heb me voorgenomen zo veel mogelijk te koken uit de voorraad in de kelder, dat lijkt me ook een goed doel voor het vasten; oude voorraad opmaken en proberen zo eenvoudig mogelijk te eten.
    Daarnaast lezen we elke dag na de avondmaaltijd uit de Veertig-dagen-kalender, waaraan Ite en ik meegewerkt hebben. De kalender is een sponsoractie voor een groep van 15 jongeren uit onze gemeente die van ’t zomer op reis gaan met World Servants. De kalender heeft dan ook als thema ‘Op Reis’.

Geef een reactie

