Starters en stoppers

Als je eerlijk bent over jezelf, kom je pijnlijke dingen tegen, las ik ergens vorige week. Dat klopt. Een van de dingen die ik duidelijk en eerlijk, hoewel pijnlijk, over mezelf weet is dat ik enthousiast met dingen start, maar even zo makkelijk weer er mee op kan houden. Het eerste enthousiasme bekoelt, de discipline ontbreekt en dan is het weer voorbij…

Zo ben ik mijn leven aan veel dingen begonnen: korfbal (nou ja, dat ik daar mee stopte snapt Kim direct), blokfluit (de stress van huiswerk brak me op mijn zesde al op), Duits, Spaans, Koreaans en nog wat andere zaken. Ik steek er natuurlijk altijd wat van op, dat is het voordeel van met veel dingen beginnen. Ik kan nog steeds het Wilhelmus spelen op de blokfluit en niet al te moeilijke melodieën om ergens de wijs van te leren. Ik lees Duits, ben helaas mijn Spaans vergeten, en Koreaans spreek ik ook nog een beetje, ook al heb ik dan geen graad behaald.

Hoe ik hierop kom is vanwege het feit dat ik een tijd terug op deze blog aankondigde een verslag te willen starten van een studie naar wat er in de Bijbel staat over de rol van vrouwen in de kerk. Het plan bedenken was leuk. Maar om er een structureel overzicht van die zoektocht te schrijven blijkt toch wel doorzettingsvermogen te eisen. Het lastige is, dat ik moeite heb om te focussen. Als ik ergens start heb ik de neiging allerlei zijwegen te gaan bewandelen.

Ik vind geschiedenis leuk, maar als ik iets over een gebeurtenis in de 19e eeuw wil lezen eindig ik meestal ergens in de prehistorie. Het ene feit leidt tot het andere. En voor ik het weet ben ik zo duizenden jaren terug in de tijd. Waar was ik nu eigenlijk naar op zoek?

Zo gaat het nu ook met mijn zoektocht naar wat de bijbel zegt over ‘vrouw en kerk’. Iedere vraag heeft een voorvraag, en elke voorvraag leidt weer tot een andere. (Maar misschien zijn het ook allemaal smoesjes om schrijven uit te stellen….)

Nu las ik ook in de krant over een onderzoek van Benjamin de Boer van de Erasmus Universiteit dat er 2 type mensen zijn. Starters en stoppers. De één stópt makkelijker (met roken, rommel maken, FaceBooken enzovoort) en anderen starten makkelijker. Dus niet, ik stop met eten, maar ik begin met bewegen. Niet, ik stop met roken maar, ik begin met 2x per week een dag roken over te slaan. Zoiets.

Ik ben een echte starter, dat mag blijken uit het voorgaande. Ik heb nu bedacht dat ik ga beginnen met af en toe ene verslagje te schrijven van wat ik lees in verband met het onderwerp, vrouw en kerk. Kleine stapjes en toch met het doel bezig zijn…

Ik leer veel van wat ik lees!

2 gedachtes over “Starters en stoppers

  1. Gerry

    Alle geesteswetenschappen, en ook de talen, hebben dezelfde makke: je bent er nooit mee klaar. En er is weinig voldoening daardoor. Ik weet zeker dat als je een brood gaat bakken zult doorgaan totdat je je tanden er in kunt zetten….. Bevestiging en het halen van concrete doelen zijn heel belangrijk om iets tot een goed einde te kunnen brengen….

  2. Goed punt Gerry! Praktische dingen maak je af en dan heb je veel voldoening. Gelukkig kook ik, haak ik en verf ik af en toe iets….En deze blogs geven ook veel voldoening. Kort, snel en reacties🙂

Geef een reactie

