Het gaat niet door

Schaatsen voor de deur

Het gaat niet door. Nou én? Is het eindelijk schitterend winterweer, strak blauwe lucht, witte wereld, prachtig ijs in vaarten, sloten, meren en andere vormen van water, is er op  TV en radio niets anders te horen dan dat gemiep over een Elfstedentocht die wel, niet, wel, niet door gaat.
Kom op mensen, kunnen we eindelijk genieten van dagenlange ijspret, laten we ons plezier vergallen…Ernstige gezichten van journalisten en rayonhoofden, het leger dat wordt ingezet op een alternatieve route, pfff, een beetje lachen moet ik er wel om, hoor..

Ik zeg, schaatsen waar het wél kan en genieten!

4 gedachtes over “Het gaat niet door

  1. Frouckje

    Weet je, enerzijds heb je helemaal gelijk. Maar anderzijds… Het is wel een heel gave tocht. Misschien moet je schaatsliefhebber of Fries zijn om dat goed te begrijpen. Voor mij waren de tochten in 1985 en 1986 onvergetelijk. De wedstrijd kijken bij beppe op tv en dan het land in, kijken bij de toertocht. Beide tochten heb ik als kind uitgebreid beschreven in mijn dagboekje. Sterker nog, het is het begin van mijn schrijflust.

  2. Frouckje

    Overigens was de winter van 1986 ook de reden waarom ik als 8-jarige voor het eerst alleen met de bus naar Blije toe mocht waar mijn tante me ophaalde voor een schaatstocht over de Dokkumer Ee. 25 kilometer had ik geschaatst, wat was ik trots!

  3. Ja je hebt wel gelijk Frouckje, ik ben geen schaatser. Maar ik geniet van het heldere winterweer en de schaatsende mensen langs ons huis. Dat is al zoveel plezier dat de Elfstedentocht me niet echt kan interesseren. Voor de echte Friezen en schaatsers is het een ander verhaal! In 1986 waren wij vanwege visumproblemen in februari in Nederland en hebben toen ook de Elfstedentocht meegemaakt, dat was wel bijzonder.

  4. Ik vond het wel heel gaaf dat juist de ijsmeester van de Elfstedentocht adviseerde om vooral te genieten van het mooie schaatsweer en het sterke ijs. Ik ben het helemaal met hem en jou eens wat dat betreft. Ik ben zelf ook niet heel sneu dat het niet doorgaat, maar ik herinner me iemand die vorig jaar er helemaal klaar voor was en het land niet verliet, omdat hij ingeloot was. Erben Wennermars zat bijna te huilen in DWDD dat het niet doorgaat. Het lijkt wel alsof het vooral de niet-Friezen zijn die er echt een soort van hype van maakten. Vandaag ga ik lekker een tocht maken met mijn ouders! Ik heb deze week elke dag even geschaatst en ik krijg er zoveel energie van! Fijn dat jij ook zo opknapt van het mooie weer en het plezier van anderen!

Geef een reactie

