Kamermuziek festival in Utrecht

Ik ben vandaag naar een Krasconcert geweest. Met heuse grijze krasstrips op mijn ticket, zodat ik wist waar het volgende concert zou zijn. Niet wat, dat bleef een verrassing, maar de lokatie. Op vier verschillende lokaties, kregen we elk 20 minuten concertjes. Een lumineus idee, bedacht door de organisatie van het Internationale Kamermuziek Festival in Utrecht. Ik hou niet van heel lang op harde stoelen zitten, ik word van klassieke muziek meestal wat slaperig en soms is het lang hetzelfde. Nu konden we na 20 minuten weer een stukje wandelen, de stoelen waren steeds weer anders en de muziek kon niet gevarieerder.

We waren achtereenvolgens in de Ridderzaal van het Maltezerhuis, de Lutherse Kerk, de Regentenkamer van het Bartilomeüsgasthuis en de Geertekerk

Regentenkamer Bartelomeüsgasthuis
De lokaties waren een verrassing, maar ook de muziek was boeiend, anders dan verwacht. Bij kamermuziek denk ik al gauw aan saai Haydn-gepingel, (sorry Haydn liefhebbers).
In plaats daarvan waren er in de Lutherse Kerk bijvoorbeeld twee jongens van 16 en 17 die zich helemaal leeg speelden op marimba’s, een soort mega xylofoon met houten toetsen. Schitterende, mysterieuze klanken. Verder bij het tweede concertje een harpiste en een hoboïst, mooi in de intieme ruimte van de Regentenkamer. Ik ben vergeten welke muziek ze speelden, maar dat komt ook door de onbekende namen. In het Maltezerhuis hoorden we een strijkorkest, Beethoven en Prokofiev, niet helemaal mijn smaak, dat laatste. En als klap op de vuurpijl, Janine Jansen, de artistiek leider van het festival. Wat een energie en flair! De muziek van Shostakovitch was niet helemaal mijn voorkeur, maar dat er geweldig en vol talent gespeeld werd was goed te horen. Het blijft een bijzondere ervaring om muziek live te beluisteren.Het is veel meer een totaal ervaring. Ik luister  naar muziek waarvan ik geen CD op zou zetten, en nu onderga je de muziek.
De organisatie van de concertenreeks had iets beter gekund. Vier verschillende groepen kwamen op het laatst bij elkaar en het gedrang om een goed plaatsje te bemachtigen was een beetje beschamend..
Voor de marimba muziek kijk eens op deze link van Koen Dijkstra

.

Geef een reactie

