Verzekeringen vergelijken – kwelling

Het klinkt zo autonoom en onafhankelijk: verzekeringen vergelijken om de goedkoopste voor jouw situatie er uit te pikken. Inmiddels ben ik, na twee weken, rijp voor een isoleercel. Ik ben niet dom. Ik kan lezen. Ik kan zien of het ene duurder is dan het andere. Maarrr..dan heb ik wel twee dingen nodig die gelijkwaardig zijn. Ik moet dan ook weten waar men het over heeft. Dit blijkt ijdele hoop.

Ik hoor op het journaal dat tandartsen vanaf 2012 vrije tarieven mogen hanteren. Dat klinkt altijd dreigend, maar concurrentie kan goed zijn voor de klant, toch? Om te weten of je tandarts goedkoop of duur is moeten we dus aan de tarievenvergelijking, volgens het RTL4 journaal. Helaas. Wat blijkt? De tandartsen  hebben nog geen tijd gehad om vast te stellen wat hun eigen, persoonlijke tarieven gaan worden. Ze zijn zo druk met kiezen vullen en wortelkanalen te behandelen dat ze wachten tot januari. Mooi pech voor ons, want dan kunnen we niet meer veranderen van verzekering, geloof ik.

Misschien ben ik nu te wantrouwend. Maar na 2 weken ziektekosten vergelijken ben ik het redelijk zat. Het lijkt wel of er een genie is ingehuurd door de verenigde ziektekostenverzekeraars om alles zo ondoorzichtig mogelijk te maken. Ik blijf gewoon lekker bij mijn oude, DVZ, met een hoger eigen risico en een iets lagere aanvullende verzekering. Minder premie. En maar ’s kijken wat er voor calamiteiten gaan komen. Ik kan volgend jaar immers zo weer alles veranderen? Eitje.

En nu dus weer die tandarts. Ik heb er nog geen, dus op de site gezocht naar een van de 32 tandartsen van de duizend en nog wat in heel Nederland die wel zijn tarieven heeft bekend gemaakt. Kan ik vergelijken, weet je wel. Mijn echtgenoot heeft onlangs een wortelkanaalbehandeling ondergaan die ons bijna een maandsalaris kostte, dus misschien is er een soort Aldi of Lidl onder de tandartsen ipv deze Albert Heyn-plus.

Maar wat moet ik als leek nu met een tarievenlijst waarop de meest vreemdsoortige behandelingen voorkomen? En hoe ga ik die in vredesnaam vergelijken met een lijst die weer net even andere gruwelijk klinkende behandelingen noemt? Een drievlaksrestauratie kan ik nog net bevatten. Een wortelkanaalstift ook. Maar wat in de wereld is ‘Endodontische 5. Chirurgie premolaar’? Of ‘Maken mesostructuur bestaande uit twee drukknoppen’? Drukknoppen?? Het lijkt wel naailes.

En dan wordt van mij verwacht dat ik bij een andere tandarts ga uitzoeken wat zijn prijs is voor dit soort obscure handelingen. Die benoemt dezelfde behandeling dan weer net anders. Daar lees ik vreemde dingen als:  ‘Deelprestatie  moeilijke wortelkanaalbehandeling per element’ en vervolgens ‘Deelprestatie extra moeilijke wortelkanaalbehandeling per kanaal’. Goeie genade, wie gaat dát dan weer bepalen? Moeilijk of éxtra moeilijk? Is dat van de patiënt uit gezien? Mooi niet, want die extra moeilijke is ook nog eens dubbel zo duur.

Nou ja, ik lach er om, maar tegelijk vind ik het eigenlijk schandalig dat dit allemaal zo gaat. Hoe slimmer je bent, des te beter vind je de weg in dit doolhof en des te goedkoper ben je uit. Maar wie zijn het slimst? Niet de laag opgeleide, weinig verdienende bewoners van allerlei krachtwijken in Nederland. Ook niet mensen als ik met een gemiddelde intelligentie en een gemiddeld inkomen. En zelfs mijn lieve echtgenoot niet die meer dan gemiddeld intelligent is. Dit verzekeringen vergelijken vereist een computerbrein. Punt.

4 gedachtes over “Verzekeringen vergelijken – kwelling

  1. Gerry

    Haha, die drukknopen daar zet je tegenwoordig kunstgebitten mee vast. Moet je na behandeling eerst wel drie weken aan de babyvoeding…. en die andere moeilijke dingen gaan geloof ik over implantaten. Daar hebben wij in de familie er een paar van: hartstikke duur, want daar komt de chirurg en een ziekenhuisopname & orthodontist en een heleboel controles en apparaatjes aan te pas. Verder is een tandartsverzekering vooral handig als je van plan bent over je fietsstuur heen op straat te smakken, op je gebit welteverstaan.

  2. Willemien Wierenga-Bremmer

    En heb je je al verdiept in het overzetten van een bankrekening naar een ASN- of Triodos-bankrekening? Dat vraagt ook heel wat organisatie, administratie en geduld – alles voor het goede doel! Dus, ondanks gedoe, toch doen!

Geef een reactie

