vrouw als ouderling en predikant? -5

Ik ben op dit moment een hoofdstuk aan het lezen in een dikke dogmatiek van Dr. Wayne Grudem (1948). Wayne is een vriend van mijn echtgenoot. Ze hebben samen gestudeerd in de VS en toen wij trouwden in Nederland was hij getuige voor Kim. Wayne is tientallen jaren professor geweest aan Trinity Evangelical Divinity School in Deerfield, Illinois. In 2001 verhuisde hij met zijn vrouw naar Phoenix Arizona in verband met de gezondheid van zijn vrouw. Het droge, warme woestijn klimaat van Arizona doet haar veel goed. Hij doceert ook daar aan een theologische opleiding, Phoenix Seminary

Dit als een kleine inleiding. Ik ken dr. Wayne Grudem als een zeer vriendelijke, intelligente en innemende man met een heel volwassen geloof. Ik vertrouw hem, zou je kunnen zeggen. Nu wil het geval dat hij op het gebied van man/vrouw verhoudingen een heel behoudende (hij zou zeggen: Bijbelse) positie inneemt. Hij schrijft veel over datgene waar ik over aan het nadenken ben: Het is niet volgens Gods bedoeling dat vrouwen een leidende rol hebben in de kerk. Hij is zelfs betrokken bij een organisatie in de VS met de naam: Council on Biblical Manhood and Womanhood

Wat zijn schrijven anders maakt dan vele van zijn medestanders is de toon. Hij schrijft vanuit de bijbel, wat staat er en wat kan ermee bedoeld zijn. Hij gebruikt uitleg en onderzoeksmethodes die recht doen aan de tekst, de tijd en de rest van de bijbel. Hij is niet bevooroordeeld t.o.v de waarde of gelijkwaardigheid van vrouwen. Integendeel. Bij anderen proef ik vaak een toon van vijandschap t.o.v. ‘feminists’, ‘vrijzinnigen’ en wat dies meer zij. Ik vind het dan lastig om door te lezen/luisteren want ik hoor niet in die categorie, maar ben gewoon vragenderwijs bezig iets te doordenken, en ja misschien ben ik wel beïnvloed door mijn cultuur, maar hé, die is niet van de satan of zo. Jezus is Koning.

Bij Wayne Grudem kan ik rustig mijn bijbel erbij pakken en meebladeren om te zien wat hij zegt en de argumenten wegen.  Die ruimte krijg je bij hem.

Verder met de studie maar.

Geef een reactie

