Vrouw als ouderling of predikant? -4

Waar ben ik aan begonnen, dacht ik één dezer dagen. Een serie schrijven wekt verwachtingen. Ik word geacht na te denken, veel en diep na te denken en ook nog verslag te leggen van wat ik denk over dit gevoelige onderwerp. Dat heb ik immers zelf aangekondigd. Hardop denken over dit thema dat me al een tijdje bezighoudt.

Maar hoe meer ik denk hoe meer me de schrik om het hart slaat…Ik luister naar preken (3 en 10 juli 2011, die me getipt werden door bijv. goeie vriendin Janke) van ds. Ron Gleason maar voel me bij het luisteren bijna een slechte christen dat ik gevoelig ben voor vragen van deze tijd. Ik moet (ik geef even mijn gevoel weer zoals ik de preken beluisterde) als een overwinnaar in het leven staan, sterk in Christus en de invloed ontwaren van het verderfelijke feminisme dat zelfs onder ‘evangelicals’ zijn (haar?) slachtoffers maakt. De preken zijn solide en bijbels, met veel waardering voor vrouwelijk talent overigens, en Gods liefde voor man en vrouw als gelijkwaardige schepselen, maar de toon is nogal scherp en Ron zet zich sterk af tegen iedere vorm van vrouwelijk ambt als onbijbels,  zodat ik me niet helemaal gehoord voel in mijn zoekende vraag of  er in het NT wellicht een aanzet ligt tot een ontwikkeling waarin vrouwen een andere positie krijgen.

Te vergelijken bijvoorbeeld met de slavernij die in het Nieuwe Testament ook verondersteld wordt onderdeel te zijn van de cultuur, met teksten die slaven oproepen tot gehoorzaamheid aan meesters, maar die toch als arbeidsverhouding langzamerhand verdween.  Lang werd slavernij ook door christenen verdedigd vanwege die teksten in het Nieuwe Testament. Toch kwam er geleidelijk aan een kentering, mede omdat de christelijke visie waarin alle mensen voor God gelijk zijn,  slavernij onbestaanbaar maakte. Het hoorde niet bij de schepping zoals oorspronkelijk bedoelt door God. (slavernij in de Bijbel is trouwens niet hetzelfde als de mensonterende Afrikaanse slavenhandel)

Is die vergelijking met slavernij wel een legitieme? Daarover ben ik nu aan het denken en lezen. Slavernij is duidelijk een gevolg van de zondeval. Maar de verhouding tussen man en vrouw was er al in het paradijs. Daar refereert Paulus ook aan.

Ik herinner mijn lezers er nog maar eens aan dat ik geen theoloog ben en misschien wel hele naïeve vragen formuleer die al eeuwen geleden beantwoord zijn, maar toch. Ik vind het boeiend om op deze manier (hoewel af en toe wat griezelig) mijn zoektocht te verwoorden.

Ik ga nu Wayne Grudem lezen, een Amerikaanse theoloog die een uitgesproken positie inneemt en enorm veel studie heeft gedaan naar interpretaties van Bijbelteksten over dit onderwerp, en Van Houwelingen, een Nederlands theoloog.

Inderdaad, ik heb mezelf wel wat op de hals gehaald.

2 gedachtes over “Vrouw als ouderling of predikant? -4

  1. Dag Margreet, ik wandel ‘toevallig’ een eindje met je mee op je studiereis, die ik mooi en herkenbaar vind. Maar wat ik zeggen wou: volgens Genesis was de bedoeling dat man en vrouw sámen zouden heersen, over de schepping. Het wordt uitdrukkelijk getekend als een gevolg van de val, dat de man zou heersen over de vrouw. Net zoiets als distels en doornen. Niet dat daar alles mee gezegd is maar het geeft toch iets ander licht.

    1. Dank je Willem voor je reactie. Leuk dat je de moeite nam even een stuk van mijn blog te lezen!
      Dat man en vrouw sàmen zouden heersen is heel duidelijk, daar heb je gelijk in. Het punt waar ik naar zoek is in hoeverre de verhouding van de man als ‘hoofd’ in de zin van eerst verantwoordelijke en de vrouw als ‘volgend, een scheppingsgegeven is. Anders dan het inderdaad zondige ‘heersen’ van de man (en het zoeken naar overheersing van de man door de vrouw) wat duidelijk gevolg is van de scheefgroei na de zondeval. Het ‘heersen’ is dan een een ontaarding van het oorspronkelijke liefhebben/leiden en laten leiden.

Geef een reactie

