Franse vaardigheden – uit het dagelijks leven.

Ik ben 2 jaar niet in Frankrijk geweest en het is altijd weer even wennen: “de hurk WC” langs de autosnelweg. Wie hoge nood heeft onderweg kan niet kiezen en naarmate je zuidelijker komt nemen de toiletpotten af. Het mag dan hygiënischer zijn om te hurken in de lucht, vergeleken met zitten op een WC bril waar honderden mij zijn voorgegaan, maar ik blijf toch mijn twijfels houden over nut en noodzaak van het verschijnsel. Ook boven een WC bril moet je soms vreemde capriolen uithalen om niet in aanraking te komen met het materiaal, om het zo maar even te noemen, maar alles is net wat meer binnen bereik en onder controle.

Mijn probleem met de hurk WC is, dat ik het hoe dan ook niet droog hou. Met een lange broek is het een vorm van gevorderde acrobatie om de onderkant van je broekspijpen niet te laten zwemmen in het (niet nader te benoemen ) vocht op de vloer. Ik heb daar nu op verzonnen om eerst mijn broekspijpen boven mijn knieëen op te trekken. Ze moeten dan niet al te strak zitten want ik knel mezelf dan af in de bloedtoevoer. Vervolgens was het de eerste paar keer goed nadenken welke kant ik nu ook weer met mijn gezicht en de rest op moest. Bij de tweede WC was een stang aan de muur bevestigd die me deed beseffen de eerste keer verkeerd om gehurkt te hebben. Nu koos ik de juiste richting. De beugel hielp zeker ook bij het in evenwicht blijven. Ik merk aan het in de juiste houding komen dat ik toch wel erg stijf ben geworden in de bovenbenen.

De grootste complicatie vind ik  toch wel om gehurkt, met één hand steunend/hangend aan de beugel, met de andere trachtend schoenen en broek droog te houden, bij het papier te komen wat op een hoogte hangt alsof men hele lange armen heeft. Ik weet zeker dat de Fransen die niet hebben, maar misschien hebben zij een truc die ik nog niet bedacht heb.

Heb ik alles zonder te vallen volbracht dan volgt nog een punt van oplettendheid. Het zg. doortrekken is op een hurk-WC eerder een soort vloerspoeling, harde waterstralen die vanuit vier hoeken de boel opfrissen, maar als je niet oplet vervolgens je met zoveel moeite droog gehouden schoenen en broekspijpen alsnog kletsnat spuiten.

C’est la vie en France

5 gedachtes over “Franse vaardigheden – uit het dagelijks leven.

  1. Willemien Wierenga-Bremmer

    Ha Margreet,
    terug van een vakantieweek in Frankrijk lees ik dit recept!
    En je zult het geloven of niet, amar die macaroni met bioetjes is nog altijd een favoriet familierecept. Als de kinderen weer eens thuis eten (door de week, want op zondag maakt Ite altijd iets uitgebreids) dan vragen ze of papa dit koken wil. En het is nog altijd heerlijk!
    Liefs, Willemien

  2. jetty

    Leuk om te lezen, dit verhaal ! Wij vertrekken morgen naar Frankrijk. Ik zal aan je denken bij het betreden van zo’n toilet.
    Wat dacht je er van om eerst papier te pakken ?

  3. Janke

    Prachtig verhaal ,Margreet.
    Haha zit lekker veilig
    in de US of A.
    en weet je waar waar wij de eerste week van julie naar op vakantie hopen te gaan??Naar Californie ,logeren bij Ron&Sally!!:)

Geef een reactie

