Pech en de ANWB

IMG_5250

IMG_5251 
Mijn partner is aan de telefoon met de ANWB. Geen lange wachttijd, na enkele seconden klinkt de vriendelijke ANWB-stem: x91Wat kan ik voor u doen?x92. Hij legt uit dat onze auto niet wil starten en krijgt de benodigde instructies. Er komt zo spoedig mogelijk een monteur om te helpen. We voelen ons dankbaar en veilig. Er komt straks zo maar iemand om ons uit de brand te redden. Zonder auto is het zwaar om een caravan te trekken. En we zouden toch nog een dag blijven, dus geen probleem. 

Door ervaring wijs geworden hebben we de naam genoteerd van de dame met wie hij gesproken heeft. Na tien minuten bedenkt hij dat het handig is om het nummer van onze campingplaats nog even door te geven. Maakt het zoeken voor de monteur makkelijker. Gebeld en gevraagd naar de desbetreffende dame. Die kent niemand, nooit van gehoord. Typisch. Maar ja, hij zal de naam wel verkeerd verstaan hebben. Wat het probleem is? Dat hadden we allemaal al aan die dame doorgegeven. Men checkt de computer en kan niets vinden. Vreemd. x91Als ik niet gebeld had om nog iets door te geven was er dus niemand komen opdagen?x92, vraagt mijn partner enigszins gexefrriteerd. Nee dus. Er is geen dossier.

Opnieuw gaan alle gegevens over de telefoonlijn. De ANWB- en autogegevens, logisch. Maar dan een eindeloze rij vragen over de caravan. Merk. Nummerplaat. Wat zijn de maten. De maten? Geen flauw idee, het is een huurcaravan. Gejaagd bladeren we door de map met instructies, maar over alles zit er een brochure in, behalve over hoe groot de caravan is. Ik schat maar iets, 2m hoog en 4m lang. Partner geeft het getrouw door. Hoeveel weegt de caravan? Hoeveel die wxe9xe9gt?? Nou ja, sorry maar wat doet dat er in vredesnaam toe? Krijgen we geen hulp als we een te grote caravan trekken of zo? x91Er is niets mis met de caravan, hoorx92, probeert mijn partner vriendelijk. x91Het gaat om de xe1utox92. Hij krijgt een nietszeggend antwoord, begrijp ik. x91Mag ik vragen waarom u dit allemaal wilt weten?x92 dringt hij aan. Aan zijn gezicht zie ik dat er een Hollands antwoord klinkt, zoiets van x91schiet op ik heb het drukx92. Ok, gewicht, nou, natte vinger in de lucht, laten we zeggen: 1200 kilo. Als alle vragen (opnieuw) beantwoord zijn mogen we weer geduld oefenen. Mijn partner vraagt nog wel wie hij gesproken heeft. Je weet maar nooit. We noteren de naam zorgvuldig.

Na 10 minuten gaat de telefoon. Een dame van de ANWB. Wat ons probleem is? Hmmm. Mijn partner legt uit dat zij de 3e dame in een half uur is die hij uit moet leggen wat er is. Zij verzekert hem dat ze de melding uit Holland gekregen heeft en nu vanuit Frankrijk belt. Ze moet het dossier bewaken. Klinkt goed. Nee, er is nog niemand geweest. Mogen we haar naam? We voegen haar toe aan ons lijstje.

Een half uur later gaat opnieuw de telefoon. De monteur die in de regio woont. Wat wij denken dat het probleem is? Tja. De auto start niet. x91Hij gaat wel te keer, maar slaat niet overx92, vertelt mijn partner die het technisch Nederlands niet helemaal beheerst. De monteur woont al langer in het buitenland en begrijpt hem. Wat de oorzaak zou kunnen zijn? Hmm, daarvoor hebben we een monteur nodig. De man begrijpt met volstrekte leken te maken te hebben en zegt dat hij er over een uur of twee hoopt te zijn.

Weer gaat de telefoon. Het gaat niet meer lukken vandaag, het wordt morgen vroeg, is dat ok?  Welja, we hebben geen haast.

De ANWB dame in Frankrijk belt. Is het probleem al opgelost? Oh, morgen? Prima.

En zo waar, x92s ochtends om 8 uur staat de monteur bij de caravan. Ik dacht, straks gaat ie hem nameten of we niet gelogen hebben, maar nee, hij concentreert zich op onze Laguna en krijgt hem zowaar weer aan de praat. Fantastisch. Een uur later opnieuw de ANWB dame van de bewaking. Ja, het probleem is opgelost. Na al deze 
warme belangstelling betalen we ons lidmaatschap weer vrolijk verder.

Dit dossier kan gesloten. Hopelijk.

2 gedachtes over “Pech en de ANWB

Geef een reactie

