Ben jij aardig? Dan ben je vast gelukkig.

Gelukkige mensen zijn aardiger. Dat blijkt uit onderzoek. Ad Bergsma promoveert vandaag aan de Erasmus Universiteit op het onderwerp geluk. Het Nederlands Dagblad weidt er een artikel aan. Een fascinerend onderwerp, vind ik.

Iedereen wil gelukkig zijn, toch? Maar, streven naar geluk kan doorslaan. En dan komt er sores. De verwachtingen kunnen zo hoog gespannen zijn, dat alles in het leven alleen maar tegenvalt.  Belangrijk bij het streven naar geluk is om te accepteren dat er beperkingen blijven, aldus Bergsma.
Dat is moeilijk, want het idee van maakbaarheid is in alle hoeken en gaten van ons bestaan doorgedrongen. Wanneer dingen zich niet voegen naar onze wil is dat voor ons moeilijker te aanvaarden dan voor een inwoner van Bangladesh bijvoorbeeld. Mensen in een arm, onrustig land geven zichzelf een veel lager cijfer voor hun geluksgevoel dan mensen in een welvarende maatschappij. Je kan toch moeilijk zeggen dat je niet gelukkig bent wanneer je alles hebt wat je hart begeert aan eten, drinken en kleding? Zelfmoord cijfers in de ‘gelukkigste’ landen van Europa en de VS liggen o.a. daarom ook iets hoger. Er is geen directe aanleiding om ongelukkig te zijn, dus ligt het aan mijzelf. Ik faal. Iedereen is gelukkig, behalve ik. Ik ben een loser.

Geluk maakt een mens aardiger, volgens Bergsma. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Je kunt je niet gelukkig voelen en tegelijk chagrijnig doen tegen anderen.
Sociaal psycholoog Van de Sande vind dat geluk een bijverschijnsel is. Het ontstaat als gevolg van wat anders. Als je het goede doet word je vanzelf gelukkig. Dat is dan nl. de beloning. We doen dus als vanzelf van alles omdat we er gelukkig van worden.

Ik mis in het hele artikel wel een definitie van wat geluk is. Is dat een blij gevoel of een gevoel van voldoening of gewoon, lekker in je vel zitten? Het zal wel een combinatie van alles zijn. Ik zou zelf niet gauw onvoorwaardelijk zeggen: ik ben gelukkig. Er zijn dingen die me blij maken. Mijn gezin bijvoorbeeld. Bij elkaar zijn met vrienden. Zingen in de kerk, soms. En er zijn dingen die me voldoening schenken. Ze zijn moeilijk en ik heb er niet altijd direct zin in, maar ze zijn goed en in overeenstemming met een bepaald levensdoel wat ik me stel. Achteraf zijn ze dan vaak een verrijking.

Er is uit allerlei onderzoek een soort gelukslijstje samen te stellen. Werk, niet geld maakt gelukkig. Het hebben van kinderen maakt niet gelukkiger. Dat snap ik als je geluk als een blij gevoel beschrijft. Nachten wakker, zorgen, ziektes, nooit meer even tijd voor jezelf en noem maar op. En toch. Hoe noem je dan het gevoel wanneer je je kind ziet spelen? Of wanneer je zoon, al is hij al 12, toch nog even tegen je aankruipt? Of wanneer je aan tafel een geanimeerd gesprek hebt met elkaar. Of je kijkt naar zo’n slapend koppie van een moegespeeld kind? Als dat geen geluk is?

Het blijft allemaal wat subjectief. Zolang er geen duidelijke definitie van ‘geluk’ is. Ben je gelukkig wanneer je in een vluchtelingenkamp in Darfur onder miserabele omstandigheden mensen helpt? Ben je gelukkig als je bereid bent te sterven voor vrijheid, zoals nu in het Midden-Oosten. Was Jezus gelukkig op aarde en toen Hij gekruisigd werd? Volgens mij is het trouw volgen van je overtuiging, je keuzes en de minder leuke kanten die daar eventueel bijhoren niet ontlopen, een vorm van geluk. In de Bijbel staat dat Jezus kon doen wat Hij deed omdat Hij erop vertrouwde dat er ‘aan de andere kant’ van de donkere tunnel de beloning lag, onze bevrijding en het weerzien met Zijn Vader. Zo kun je dus tijdelijk ‘ongeluk’ verdragen, wellicht. Om wat er volgt.
Misschien inderdaad wat Van de Sande zegt: gewoon het goede doen en dan volgt het geluk vanzelf.

 

3 gedachtes over “Ben jij aardig? Dan ben je vast gelukkig.

  1. Marianne vd M

    Hadie Margreet,
    Bij ons hebben de verhuizers net afgelopen weekend de lege dozen weggehaald! (2 mnd na de verhuizing).

    Ach, als je je woonkamer en slaapkamer maar rustig en op orde hebt kun je de rest wel een tijdje negeren en rustig aan aanpakken, toch?

    Als jullie een beetje gesettled zijn vind ik het wel leuk om een keertje op te komen kijken. (bakkie doen)

    Groetjes, Marianne

Geef een reactie

