Veiling de Zwaan

Ik ben op mijn eerste veiling geweest, in Amsterdam! Dit was een gevaarlijke gebeurtenis want het was zo leuk dat ik, nu ik eenmaal de drempel over ben, beslist vaker mijn geluk ga beproeven. Deze keer heb ik maar één dingetje gekocht, een imitatie-schilpad bijouterie doosje uit 1920. Maar de verleiding is groot om volgend keer met een ruimer budget te gaan en in het achterhoofd het excuus dat ik vast wel iets verkopen kan met winst..Om het daarna nooit meer te willen afstaan.

We gingen met vrienden. Zij waren in Canada al vaker geweest maar in Nederland nog niet dus dit was uitproberen. Ik durfde tot nog toe niet in mijn uppie, dus het kwam goed uit. Het viel me 100% mee. Bij een veiling van antiek en curiosa denk je toch al gauw aan chique en rijk, maar dat was hier niet het geval. Het chique dan bedoel ik, want rijk kun je niet altijd zien aan mensen. De ambiance was die van een veredelde rommelmarkt, informeel en lichtelijk chaotisch. Maar toen de veilingmeester en de notaris kwamen ging het officiële gedeelte van start. Léuk! De start prijs werd genoemd, en bij geen reactie zakte die met tientjes tegelijk. Als het rond de 20 euro werd kreeg ik belangstelling. Eén keer geluk gehad dus. Sommige dingen gingen voor enige honderden, maar niets eigenlijk voor veel meer dan dat.

Veel koper ging voor bijna niets weg. Mooie oude doofpotten bijv. Veel bestek ook, dozen vol. Ik heb me voorgenomen volgende keer wat beter voorbereid te gaan. Het bieden zelf is ook een sport. Achteloos mijn nummertje in de lucht steken. Niet op het verkeerde moment op je hoofd krabben en bij alles onthouden dat er 28% bovenop de prijs gerekend wordt voor veilingkosten en BTW!

IMG_4960 
 

Geef een reactie

