The times they are a-changing

Het viel me vandaag op bij het krantlezen. En 'krant' is dan niet mijn lijfblad het Nederlands Dagblad, maar onze weekendkrant, NRC-Handelsblad. Ook een goeie kwaliteitskrant vind ik, met veel cultuur en interessante columns. Maar bepaald niet christelijk. Humanistisch liberaal zou ik zeggen.

Wat me opviel in twee artikelen was dat er weer dingen gezegd mogen worden klaarblijkelijk die in de laatste 30 jaar van de 20e eeuw (dat klinkt werkelijk alsof ik hoogbejaard ben…) absoluut taboe waren.

1. Kinderen lijden onder de echtscheiding van hun ouders en die ouders moeten terwille van hun kind maar eens even hun haat en nijd aan de kant zetten.
2. Je moet niet in alles alleen maar je gevoel volgen want dat gevoel is niet betrouwbaar altijd en heeft correctie nodig van je brein, dat soms beter in staat is de consequenties te overzien van impulsieve daden.

Het eerste wordt gezegd in een artikel over een nieuw beleid van een basisschool in Geldrop. Daar worden gescheiden ouders opgeroepen sàmen naar de tienminutengesprekken over hun kind te komen ipv te eisen, zoals nu vaak het geval is, om aparte gesprekken te hebben. Beiden hebben recht op informatie, maar kunnen elkaar nog geen tien minuten verdragen, vandaar. Of je hebt de ouders die via gescheiden ingangen binnengeloodst moeten worden om elkaar niet tegen het lijf te lopen om zo toch beiden aanwezig te kunnen zijn voor de groep 8 musical. Ouders ontkennen vaak dat hun kinderen hier last van hebben, maar de lerares van de basisschool die aan het woord is durft het woord 'lijden' in de mond te nemen.  70.000 kinderen maken per jaar mee dat hun ouders uit elkaar gaan, volgens het artikel van Frederiek Weeda. In Amsterdam komt zelfs 52% van basisschool leerlingen uit gescheiden gezinnen.

Het tweede werd gezegd in een column van Marjoleine Vos. Gevoelens zijn belangrijk, ze helpen je om voorkeuren te ontwikkelen en om beslissingen te nemen. Maar een gevoel hebben is nog niet hetzelfde als in je gevoel verdwijnen, zoals wellicht de boze man die in Alphen 6 mensen dood schoot. Boosheid zegt Marjoleine Vos, kan bedwongen worden. We zijn geen willoze slachtoffers van onze impulsen.
Het lijkt de Heidelbergse Catechismus wel.

Treffend. Het verband ook tussen de twee ondewerpen, vind ik. Niet iedere scheiding is te voorkomen, ook niet wanneer je gelooft dat het niet in Gods bedoeling ligt en zeker niet de stijl is van Zijn koninkrijk. Maar door de gebrokenheid bestaat de echtscheiding wel. En kan er ook veel pijn en leed mee gepaard gaan. Toch zou ik hopen dat om wille van kwetsbare kinderen er altijd gezocht wordt naar een voor hen minst schadelijke oplossing. Ook al kost dat de ouders wat en moeten ze tegen hun gevoel in gaan. Gevoelens kunnen bedwongen worden als er belangrijke zaken in het geding zijn en dat zijn kinderen toch? 

 

5 gedachtes over “The times they are a-changing

  1. jetty

    Ik was een paar weken geleden in het Mauritshuis. Heb genoten van Aeltje !Vond de tentoonstelling trouwens goed passen bij de kleine zalen van dit museum.
    Sterkte met de verhuisblues !!!

  2. Jolien

    Lieve Margreet,
    Ik zit er midden in en herken half je gevoel van de verhuizing. Ik in mijn eentje heb half niet zoveel dozen te vullen als jullie met elkaar. Over 2 weken is het zover, maar het vliegt ook mij nu aan (de nuchtere noorderling). Tegelijk moet je dan afscheid nemen van heel veel lieve schatjes en opstandige pubers. Ik zou graag een cursus loslaten willen volgen. Wat is dit toch moeilijk. Heel veel sterkte met alles en ik hoop je snel te spreken.
    Dikke knuffel

  3. Janke

    Herinner me jullie mooie okergele slaapkamermuren in de Wortmanstraat nog heel goed:)
    Omdat wij altijd huren hebben we meestal ook
    de achtergrond gewoon offwhite,makkelijk genoeg omdaar met je spullen net zoveel kleur inte maken als jemaar wilt.
    en het staat steeds mooi fris.

  4. margreet

    @Janke: dat weet ik helemaal niet meer…wat grappig!
    @Jolien:voor jou natuurlijk wel een heel bijzondere verhuizing…we hopen te komen!
    @Jetty: Aeltje was wel de topper, hxe8!?

  5. Sylvia

    Inderdaad fijn dat sommige dingen weer gezegd mogen worden. Jammer dat wanneer het uit Christelijk perspectief komt deze visie als achterhaald wordt beschouwd. Maar gelukkig is iedereen geschapen naar Gods beeld en heeft Hij zijn regels in ieders hart gelegd en komt dat -op z’n tijd- weer boven.😉

Geef een reactie

