revoluties

Terwijl ik niets beters te doen heb dan spullen van de ene plek naar de andere te verplaatsen, en paniekerig te zijn over waar ik alles laten moet, vinden er elders in de wereld revoluties plaats. Ik heb te maken met luxeproblemen, een te veel aan bezittingen. In Egypte en andere Arabische landen waar het rommelt wordt duidelijk dat miljoenen op of onder de armoedegrens leven. Terwijl een kleine elite zich verrijkt en baadt in weelde, kunnen deze mensen nauwelijks het hoofd boven water houden. Hoe kan het toch denk ik dan, dat je als leiders zo gemakkelijk je ogen sluit voor de misere van landgenoten en je eigen volk? Ik sympathiseer met de opstandelingen die het beu zijn verdrukt en uitgebuit te worden. Volg alles ook met zorg want wat komt er straks voor in de plaats? Zie Iran met Khomeiny in het verleden…

Maar terug naar het uitbuiten en er gemakkelijk mee leven. Ik realiseer me nl. dat ik (op kleinere schaal weliswaar, maar toch) hetzelfde doe. Ik hoor bij die kleine superrijke Westerse elite in een grote wereld waar massa's medemensen onder armoede en honger gebukt gaan. Wat doe ik concreet om daar verandering in te brengen? Laat ik het ook maar gebeuren, omdat ik nu eenmaal in de juiste hoek zit, nl. die van het geld? 

Het dringt me ertoe opnieuw te zien dat mijn rijkdom niet vanzelfsprekend is. Ik wil waar mogelijk delen en steunen. Nadenken over wat ik koop, waar mijn spullen gemaakt zijn en door wie. Niet te veel zeuren (een beetje mag, ik ben ook maar een mens) over relatief kleine ongemakken als ik zie waar de rest van de wereld mee te maken heeft aan ellende…

Vandaag kijk ik weer anders naar de inhoud van mijn verhuisdozen.

5 gedachtes over “revoluties

  1. Gefeliciteerd! Ik ken het wel, vooral van naam, maar na een spontaan bezoekje afgelopen zomer en een heerlijke maaltijd op een terras in het centrum weet ik dat het er aangenaam vertoeven is. Ik hoop je/julie ook zeker te ontmoeten tegen die tijd. Het is zo dichtbij!

  2. Dinie

    Geweldig, Margreet, wat een uitzicht. IJsselstein zit in het enige rijtje Nederlandse plaatsnamen dat ik nog ken: Utrecht, Maarssen, Breukelen, Montfoort, IJsselstein… We hopen er eens langs te komen.

Geef een reactie

