Het windorgel

Windorgel Ik heb ze ook gehad. Van bamboe, van glas, van metaal. Windorgels zo heten ze volgens mij officieel. Ze maken met een zacht briesje een liefelijk geluid: pingeling-e-ling…

Tijdens een storm zoals we die vaak hadden in mijn vorige woonplaats Scheveningen wordt het geluid wat doordringender en zijn er momenten 's nachts dat je denkt 'morgen gooi ik het ding in de vuilnisbak!'. Maar de wind gaat meestal liggen tegen de ochtend dus het kwam er niet van. Tijdens de verhuizing heb ik ze allemaal weggekieperd. Die van bamboe en die van metaal. Ik was er klaar mee.

Helaas. Een van onze buren heeft een windorgel hangen. En niet eentje die liefelijk af en toe 'pingeling-e-ling' zegt, nee, deze heeft de afmeting van een klein kerkorgel en galmt voortdurend bij het geringste zuchtje wind heel doordringend Ding-Dong, Dong-Ding, met als toegift een soort variatie op die twee.

Ik probeer al dagen (nachten) te denken: als dit het enige is waar je last van hebt, moet je je niet aanstellen, het went vanzelf. Melodieuze klanken, harmonieus en warm. Daar kun je toch niet over klagen? Er zijn mensen die aan de snelweg wonen, mensen die een trein onder of bijna door hun huis hebben razen. In Scheveningen moest je de politie te hulp roepen vanwege de overlast die allerlei vreemde lieden in het buurhuis gaven. Wat is dan het geluid van een windorgel daarmee vergeleken?

Oordoppen, voor wie dat aan gaat raden, helpen niet. Het ding-dong geluid penetreert alles. Heel harmonieus weliswaar, maar niettemin hardnekkig en constant. Het is een soort Chinese marteling. Een waterdruppel op het hoofd. Eentje maar. Maar wel constant, totdat de druppel een mokerslag lijkt te worden. Nou ja, zo erg is het natuurlijk niet, maar ik heb wel de neiging te gaan gillen af en toe zo gauw ik het geluid weer hoor. 's Nachts lijkt het of iemand voortdurend onze bel ingedrukt houdt.

Iets voor de rijdende rechter? Het dossier Windorgel in IJsselstein. Nou eerst maar eens kennismaken met de buren en zien of we er met elkaar uit kunnen komen zonder dat er arrestaties worden verricht.  

Jammer genoeg is het nogal winderig op het moment.

7 gedachtes over “Het windorgel

  1. margreet

    Ja, die Batteaustem is heel goed te herkennen! Zelfs Lukas heeft datzelfde timbre en werd aan de telefoon vaak voor ‘de dominee’gehouden to zijn grote schrik…

  2. Christine

    Luister, in mijn vorige huis werd ik ELKE ochtend wakker van hun haan (ja, in Amsterdam!!) die dan gerust een half uur kukelde, gek werd ik ervan. Ben na maanden met lood in mijn schoenen naar hun toegegaan en heb het voorzichtig gezegd en tot mijn grote verassing was hun laconieke antwoord: ‘o prima, doen we hem weg, geen probleem’. Nou jaaa, dat had ik echt niet verwacht. Nou, als het met een haan zo makkelijk gaat…

Geef een reactie

