Beroepsgast

Als je op 1 ochtend 2 telefoontjes krijgt van mensen die zo boos zijn dat ze uit frustratie de hoorn erop gooien moet de rest van je dag toch wel bedorven zijn…

Zo niet de dag van mijn geliefde partner. Enigszins beduusd was hij wel, maar hij kon relativeren.  De woede was namelijk niet onmiddellijk op hem gericht. Het kwam erop neer dat hij  in feite gebruikt werd als bliksemafleider,( ook wel pispaaltje genoemd). Als niet direct betrokkene in beide conflicten kon hij de knetterende ontlading opvangen, zonder zich heel persoonlijk aangevallen te voelen.

Maar toch. Het blijft een raar beroep, dominee zijn. Hoe verantwoordelijkheden ook verdeeld zijn, je blijft spin in het web en bij botsende belangen ben jij degene die het eerst wordt ingeschakeld of uitgekafferd.
Ergens is dat logisch. Net vanmorgen las ik een mooie column van een collega predikant die het predikantschap vergelijkt met het beroep van herder (uiteraard niet origineel, dat is een Bijbels beeld) maar het ging in de vergelijking met name om ‘de kooi’, die sedentaire groepen christenen zijn gaan bouwen om rondtrekkende herders een onderkomen aan te bieden. Ruud ter Beek zegt vervolgens in Pro Ministerio â€œWij zijn beroepsgasten, met in ons profiel de vrijheid om te kunnen gaan. We zijn zwervers uit roeping, met in onze verblijfsvergunning de clausule, dat we elk moment de woestijn in gestuurd kunnen mogen worden.”

Nu slaat dit ook erg op verhuizingen en zo, waar ik me momenteel middenin bevind, maar daar wilde ik het dit keer even niet over hebben. Ik heb mezelf een rustdag gegund.

Het gaat me om dat beeld van de predikant als â€˜beroepsgast’. Dat spreekt me aan. Het verklaart namelijk  waarom de predikant degene is die als vanzelf bijna het onzichtbare middelpunt blijft van wat gaande is in een gemeente. Hij is de buitenstaander, als het goed is, die toch zo thuis is als huisgast dat hij zijn mensen kent en begrijpt. Maar ook,( opnieuw: als het goed is!) degene die de mensen eraan blijft herinneren niet op kleinmenselijk clubniveau hun ergernissen en problemen op te lossen, maar naar buiten wijst.
What would Jesus do?

Een hele uitdaging op de luie zaterdagmorgen.

Geef een reactie

