Dagboek van een verhuizing – 6

Het is mijn eerste verhuizing met lijsten. Geen wonder dat ik tijdens de vorige 16 instortte. Ik deed maar wat en belandde in mijn hoofd in een chaos.

Tijdens mijn werk heb ik geleerd te werken met tabellen en planningen. Wat een verschil! Ik had het eerder kunnen leren, want mijn kinderen werken al met lijstjes sinds ze kunnen schrijven, maar ik meende dat ik het wel in mijn hoofd kon overzien. Maar tijdens elke verhuizingfase veranderde mijn hoofd in een waterhoofd en het was slechts wachten op de explosie van die opgezwollen meloen.

Tabelletjes dus. Heel handig en een enorme steun bij het overzichtelijk houden van de situatie.
Maar een tabel is een tabel. Een opgeschreven taak, een opgeschreven taak. Het moet gaan gebeuren. Geen woorden maar daden.  Samen met vriendin Alies heb ik voor het eerst een dag tot dag planning gemaakt. Een heus draaiboek. De grote klus opbreken in kleine happen om het beheersbaar te houden. Nou, dat werkt heel goed. Ik blijf de neiging hebben om hard gillend weg te lopen, maar het helpt absoluut om dan mijn draaiboek te pakken en te kijken wat er vandaag gebeuren moet, alleen maar vandaag.
Het blijft moeilijk in te schatten hoeveel tijd je nodig hebt voor het inpakken van 1 boekenkast…het blijft iedere keer tegenvallen. Er is nog een lange weg te gaan.

Ik haalde het ledikantje van de kleinzoons uit elkaar en voelde opeens dat er een fase afgesloten wordt. Het eerste decennium van de 21e eeuw hebben we in Scheveningen een hele nieuwe ervaring meegemaakt: opa en oma geworden! Die twee jongentjes betekenen de wereld voor me en het uit elkaar halen van dat ledikantje waarin ik ze allebei sinds 2005 vaak heb mogen instoppen en toezingen doet me even heel tastbaar realiseren: dit bedje is voor hen verleden tijd.
Gode zij dank hebben we nu Noah! Die gaat waarschijnlijk slapen in een campingbedje, want de tijden van zeeën van ruimte zijn wel echt voorbij. Geen aparte babykamer meer. Maar wat voor bedje ook: weer jaren van instoppen en toezingen liggen in het verschiet!

Een gedachte over “Dagboek van een verhuizing – 6

Geef een reactie

