Dagboek van een verhuizing – 3

Een uiterst druilerige, grijze, grauwe dag. Alle sneeuw is nu verdwenen. Hier in Scheveningen lijkt wel een laag hondenpoep achtergebleven te zijn….Zo’n vies dun laagje gesmolten kak.20030801_hondenpoep

Niet goed voor mijn humeur. Maar echtgenoot stelt voor om vanmorgen naar het Mauritshuis te gaan voor de tentoonstelling van een privéverzameling 17e eeuwse kunst van een Nederlands echtpaar uit Amerika, Made in Holland. Even ben ik licht verbijsterd. Nu? Naar het museum? Ik ben toch aan het verhuizen? Welnee, vindt manlief. Je hoeft echt niet 7×24 bezig te zijn met die verhuizing. Is juist goed voor je, even wat anders. Hmmm..vind ik dat ook? Mijn hart zegt nee, mijn hoofd zegt ja.

Om 11.30 uur zitten we in de tram richting centrum. In het museum gaan we koffie drinken en een broodje eten. Na een lange rij wachtenden zijn we eindelijk binnen (Mauritshuis is niet echt op grote groepen berekend). Jassen afgegeven. Ik snak naar een bakje. Richting café. Sorry mevrouw, het café is tussen 12 en 1.30 uur gereserveerd voor een groep. Krijg nou wat! Het museumcafé dicht voor een buslading grijze dames met een sticker op hun trui. Wij balen. Terug naar de garderobe, jassen opgehaald en weer naar buiten. We moeten toch echt eerst een kop koffie en wat eten.Mauritshuis_gerrit-dou-rustend-hondje_HAC_560x350_tcm422-136601

Aeltje De tentoonstelling is mooi. De verzameling van dit echtpaar is ongelofelijk, alleen al wat betreft de waarde ervan. Rembrandt, Anthonie van Dijck, Rubens, Jan Steen, Ruysdael en ga zo maar door. Ik ben zelf niet een enorme liefhebber van de 17e eeuw. Vind de schilderijen vaak wat saai, vooral landschappen en zeegezichten. Portretten zijn echter schitterend. Er hangt een portret van Aeltje van Uylenburg, een volle nicht van de vrouw van Rembrandt, Saskia, dat weergaloos mooi geschilderd is.

Zo had ik vandaag even wat anders in mijn hoofd dan opruimen, uitruimen en inpakken. Op de terug weg langs een behang/verfzaak in Scheveningen waar we een kleur voor de slaapkamermuren uitgekozen hebben en wat in behangboeken gebladerd hebben. Toen kreeg ik toch weer even een heel nerveus gevoel…Er is gewoon veel te veel keus! Ik denk dat we het lekker simpel houden: offwhite op de muren beneden. Rustig. Ik ga wel kleur aanbrengen met accessoires en meubels. En voor de slaapkamer 1 muur met metalic blauw/groen. Beetje zeegevoel. Misschien de andere muren zandkleurig? Met het geluid van de A2 op de achtergrond ben ik weer op het Scheveningse strand inclusief oceaangeluiden!

4 gedachtes over “Dagboek van een verhuizing – 3

  1. jetty

    Ik was een paar weken geleden in het Mauritshuis. Heb genoten van Aeltje !Vond de tentoonstelling trouwens goed passen bij de kleine zalen van dit museum.
    Sterkte met de verhuisblues !!!

  2. Jolien

    Lieve Margreet,
    Ik zit er midden in en herken half je gevoel van de verhuizing. Ik in mijn eentje heb half niet zoveel dozen te vullen als jullie met elkaar. Over 2 weken is het zover, maar het vliegt ook mij nu aan (de nuchtere noorderling). Tegelijk moet je dan afscheid nemen van heel veel lieve schatjes en opstandige pubers. Ik zou graag een cursus loslaten willen volgen. Wat is dit toch moeilijk. Heel veel sterkte met alles en ik hoop je snel te spreken.
    Dikke knuffel

  3. Janke

    Herinner me jullie mooie okergele slaapkamermuren in de Wortmanstraat nog heel goed:)
    Omdat wij altijd huren hebben we meestal ook
    de achtergrond gewoon offwhite,makkelijk genoeg omdaar met je spullen net zoveel kleur inte maken als jemaar wilt.
    en het staat steeds mooi fris.

  4. margreet

    @Janke: dat weet ik helemaal niet meer…wat grappig!
    @Jolien:voor jou natuurlijk wel een heel bijzondere verhuizing…we hopen te komen!
    @Jetty: Aeltje was wel de topper, hè!?

Geef een reactie

