Vaarwel (voorlopig) Facebook!

Ik heb mezelf van Facebook verwijderd. Als een test. Een paar weken zonder en dan eens kijken of ik een meerwaarde kan ontdekken aan het fenomeen.

Voor de niet-ingewijden: Facebook is een social networksite, oftewel een site waar je online met vrienden gedachten, opmerkingen, foto’s enz. kunt uitwisselen. Alles wat je publiceert is te zien voor vrienden die je zelf selecteert. Anders dan op deze weblog, want hier kan in principe iedereen lezen wat ik schrijf of foto’s zien die ik publiceer. Het leuke van FB is dat de meeste vrienden regelmatig checken wie er wat gezegd heeft en direct kunnen reageren met commentaar. Er kan dus een hele levendige uitwisseling ontstaan, maar altijd in korte ‘boodschapjes’, zoals onze koningin het zo mooi omschreef.

Nu heeft dat iets verslavends in zich. Er is altijd wel een van je vrienden die iets zegt, waarop je kunt reageren. Of er is door iemand een aantal foto’s geplaatst die leuk zijn om te bekijken. Soms heeft een vriend van een vriend ook leuke foto’s en voor je het weet zit je een uur te clicken…Een soort zappen, zeg maar…

Ik merkte dat ik aan bloggen nauwelijks meer toekwam omdat ik dan vond dat ik genoeg achter de PC gezeten had. Vandaar dat ik mezelf een FB-loze periode heb voorgeschreven.

Wat is mijn ervaring tot nu toe?

Het is rustig. Ik verspil minder tijd met eindeloos ‘zappen’ op Facebook. De eerlijkheid gebied om te zeggen dat ik mezelf nu wel vaker betrap op zappen op de TV. Vooral als ik moe ben kan ik slecht lezen, mijn ogen hebben de neiging dicht te vallen, dus ik zoek iets waarbij ik wakker kan blijven. Als ik ipv van zappen op TV op FB zit ben ik tenminste met andere mensen bezig dus dat voelt beter dan gezap op TV. Ik krijg daar toch een heel druilerig gevoel bij.

Het is wel zo dat ik nu weer blog, getuige dit stukje. Het kost meer inspanning om te bloggen, denk ik dan om een opmerking op FB te plaatsen, maar uiteindelijk is een blog meer van waarde. Ik kan ze terug lezen terwijl op FB alles binnen een dag of wat volledig is verdwenen. Een goede illustratie van de vluchtigheid van het medium.

Wat ik zeker een meerwaarde van FB vind is de mogelijkheid om heel gemakkelijk op de hoogte te blijven hoe het je buitenlandse vrienden (tot op zekere hoogte natuurlijk) vergaat. Ik heb verscheidene  vrienden die in alle delen van de wereld wonen en op FB actief. Zo gedurende de dag laten ze wat van zich horen. Dat geeft wel meer een gevoel van verbondenheid. Dat is een reden dat ik misschien wel terug op FB zou gaan. Met wat strengere gedragsregels voor mezelf. Opmerking op FB? Dan ook een blog, vandaag of morgen!

3 gedachtes over “Vaarwel (voorlopig) Facebook!

  1. Janke

    Oef, blij dat je toch uitkomt bij dat Fb niet
    helemaal fout is..
    maar inderdaad wel erg moeilijk om het een beetje binnen de perken te houden.
    BTW zoooo blij je stemmetje weer te horen Margreet. I missed you!
    (and please keep up posting photos of your adorable grandsons,here or there).

  2. margreet

    Insgelijks! Dat is dus echt het leuke van FB, dat je zo even overdag of ’s avonds contact hebt! Nee, ik ben niet negatief hoor over FB, maar merk wel dat ik me nu weer meer kan concentreren op mijn blog. En dat vind ik echt de moeite waard om te blijven doen. Ik schrijf al 5 jaar, dus dat moeten er zeker nog 5 worden…!

Geef een reactie

