Je hebt het niet allemaal van jezelf

Het valt me vaak op dat we als mensen zo sterk geneigd zijn onszelf als maat van alle dingen te nemen. Zoals ik de dingen doe en beleef, is de norm en daarmee meet ik alle andere gedrag. Het is ontzettend moeilijk om van je zelf weg te denken en redeneren. Ik was laatst op een feestje waarbij ik iemand sprak die boven de zestig is en nog volop deelneemt aan het arbeidsproces. Fulltime baan, sport, cursussen en cultuur. Lichamelijk ging het deze persoon ook goed. Iets wat, dat was tenminste mijn indruk, als een gevolg gezien werd van het actieve leven. Stilstand is achteruitgang. Dood in de pot. Je hersenen verstenen, je lijf verstijfd en je gaat een zekere, langzame dood tegemoet.

Product_fitness Als je de kranten en tijdschriften leest klopt dit ook. Veel bewegen en actief blijven is het beste voor mensen. Hersengymnastiek, fitness, fietsen, wandelen, gezond eten, en wat er verder nog allemaal te bedenken valt aan gezonde dingen. Het draagt ongetwijfeld bij aan een gezonder lichaam. En ik doe ook echt mijn best alle tips en adviezen op te volgen. Het kan nog, dus waarom niet?

Wat me toch een beetje stoort bij dit soort verhalen is de vanzelfsprekendheid die er soms in meekomt dat kwalen dus wel een gevolg moeten zijn van een verkeerde levensstijl. Soms is dat zo. Maar soms ook is dat helemaal niet zo! Het ligt allemaal niet zo simpel. Er zijn mensen die nooit roken en die longkanker krijgen, er zijn mensen die hun hele leven cryptogrammen maken en wandelen in de bergen en toch Alzheimer krijgen. Er zit dan iets onbarmhartigs in om te gemakkelijk 1 op 1 verband tussen ziekte en levensstijl te leggen.

Ik denk dat er mensen zijn die als een gave van God een sterke gesteldheid krijgen. Sterk in  het leven staan. Tot veel in staat zijn. Veel energie meekrijgen. Niet als een verdienste maar als een geschenk. Vermoeidheid Wat je met een geschenk vervolgens doet is natuurlijk belangrijk. Je kunt zo ongezond gaan leven dat er niet veel van overblijft. En tegelijk, mensen die van nature niet zo'n gestel hebben kunnen er veel aan doen om met wat ze hebben toch een gezond(er) leven te leiden. Je hebt allebei een keuze en een verantwoordelijkheid. Maar wat je krijgt in beginsel is een geschenk en geen vanzelfsprekendheid.

Ik behoor niet tot de sterken en degenen die blaken van energie. Dat mag duidelijk zijn. Maar ik ben geen slachtoffer van mezelf. Er is veel extra's te behalen op het gebied van sport en voeding.  En toch. Mijn middagdutje heb ik vaak nodig. Af en toe een dag niets.

Zo zit ik in elkaar. Ik ben blij met de actievelingen, zolang ze ook een beetje barmhartig zijn met minder actieve types zoals ik.

Nu eens nadenken of ik ook anderen zonder het te beseffen de maat neem op bepaalde gebieden?

2 gedachtes over “Je hebt het niet allemaal van jezelf

Geef een reactie

