You and I know the problem, right?

Amerikanen zijn heel toegankelijk en je raakt gemakkelijk in gesprek met ze. Ik corrigeer mezelf maar gelijk. Met sommigen raak je voor je het weet aan de babbel. Vooral oudere blanke burgers houden wel van een praatje. In de metro, of als je op een bankje je boterham zit te eten. Dat is een vrij opmerkelijk verschijnsel hier, boterhammen uit een plastic ziplock zakje, dus wie weet maakt dat de tongen losser.

Gisteren in de subway in New York kwam een 'senior citizen' naast me zitten en complimenteerde me eerst met m'n witte kleding (so summery) om de weg vrij te maken voor een gesprek. Waar ik vandaan kwam en dat was het begin van een politieke discussie. Holland has a lot of problems, doesn't it? Ik aarzelde wat en noemde het feit dat we bezig zijn een nieuwe regering samen te stellen en dat dat een ingewikkeld procces is. Hij knikte wat en vervolgde zijn eigen thema, voor mij nog verborgen. All of Europe is in great trouble. Hmmm, ja, de economie gaat niet zo best? Ik deed maar een gok. Maar Amerika is ook nog niet waar het wezen moet. Ik ben graag voorzichtig.

De aardige bejaarde man met een baseballcap op kijkt me aan en spreekt me bijna vermanend toe: You and I know what that problem is, don't we? Ik had geen flauw idee, dus vroeg hem vrolijk: what do you think, sir? Z'n gezicht werd ernstig en strak: MUSLEMS! Trying to take over the country!

Oeps, daar zat ik opeens midden in een racisitische discussie.Maar in een metro waar je van de ene kant van de muur naar de andere kant geslingerd wordt en het lawaai maakt dat je je stem moet verheffen, zat ik daar niet op te wachten. Daarbij was ik eigenlijk verdiept in mijn boek. Well, I think there is more to it than that, probeerde ik nog op een afstand te blijven, maar dit was blijkbaar zijn hobbyhorse, want er volgde een tirade waar ik geen woord tussen kon krijgen. They kill people, what are they doing here, what is their reason for living in this country other than to take it over? Hij wist wie Geert Wilders was, want die kwam ook nog op de proppen.

Many muslems do well?, probeerde ik nog en: It is an extreme minority…Maar opa was niet te houden. Ik liet hem maar begaan. Op een gegeven moment stond zijn vrouw op en zei, met een gezicht dat liet zien dat ze haar pappenheimer kende: You're not letting the lady read! Ook dat hielp niet. She can read later, zei hij, overtuigd van het feit dat we een interessante discussie hadden….

De metrostop verloste mij van zijn politieke inzichten die erop neer kwamen dat alle moslims terug moesten naar hun eigen land. Vreem argument in een land waar iedereen uit een 'eigen' land is gekomen om een nieuw bestaan op te bouwen.

Een gedachte over “You and I know the problem, right?

Geef een reactie

