Vaderdag in de VS

Parkstreetchurch

   Mooie binnenkomer in de kerk in Boston vanmorgen. Alle overgrootvaders en grootvaders moesten opstaan. Kim, trots, hoorde erbij! Daarna alle vaders. En toen volgde er applaus. Dat de liefde van deze vaders de liefde van de Hemelse Vader mag weerspiegelen, wenste de dominee hen toe. Mooi.

Daarna, as always: kennismaken met je buren links en rechts en hen de vrede van Christus wensen. Prachtige oude, Bijbelse gewoonte, helaas door veel Nederlandse kerken verbannen als zou het niet passen bij de Nederlandse cultuur. Gelukkig weer geïntroduceerd door evangelische kerken! Ter navolging!

Toen dopen. Heel anders dan gewend maar met mooie elementen. Terwijl mamma door de kerk loopt met het kindje op de arm (een jaar oud) zodat iedereen goed kon zien wie er gedoopt ging worden vertelde de vader waarom ze het kindje wilden laten dopen. Een soort getuigenis. De ceremonie zelf was uiterst kort en voor bijv. een buitenstaander niet erg duidelijk wat de doop nu betekent. Maar het persoonlijke getuigenis element was indrukwekkend. 'Niet uit routine of bijgeloof', zoals in het doopformulier van de gereformeerde kerken staat komt zo heel practisch aan de orde. Eveneens: Ter navolging.

De preek was zeer onderhoudend. Een boodschap van minstens een half uur over Gideon en zijn vraag om een teken van God door middel van de schapenvacht. De schapenvacht die hij buiten neerlegt is nat 's ochtends van de dauw, terwijl de grond erom heen droog is en de tweede keer is de vacht droog en de grond erom heen is kletsnat van de dauw. Het was geen teken om te helpen beslissen, het was een teken dat bevestigde wat hij al wist: God gaat Israel bevrijden van de Mideanieten die vreselijk huishielden in het land. Niet met een groot leger maar door een bange eenling (Gideon, die er helemaal geen trek in had, met een paar helpers).

Het thema van de preek was hoe je de wil van God kan kennen. Met veel humor en veel Bijbelkennis legde de predikant (Gordon Hughenburger van Park Street in Boston) uit dat Gideon om bevestiging vroeg van een belofte die God al eerder aan hem gegeven had, net als Mozes indertijd om een extra teken vroeg zodat anderen zijn leiderschap zouden erkennen. Het ging dus niet om individuele beslissingen van zal ik wel naar het buitenland gaan of niet, maar om bevestiging van beloftes die al stonden. God ging Israel bevrijden van de bezetters door Gideon en Mozes zou Israël uit Egypte leiden en bevrijden van de onderdrukking van Farao. Door de tekens liet God zien Wie Hij is.

Voor ons zijn er de tekens van het Kruis en de Opstanding. Wie wil weten wat voor soort God de God van de Bijbel is kan zien dat Hij alles ervoor over heeft om  ons bevrijden van schuld en alles wat tussen Hem en ons in staat en ons tot Zijn kinderen te maken. Jammer dat ik de humor niet kan weergeven. Veel gelachen en zeer opgebouwd. Mooie preek!

Verder heerlijk gezongen, ondersteund door een professioneel koor en geluisterd naar een kort muziekstuk tijdens de dienst en een lied gezongen door een sopraan. Een 'ouderwetse' Park Street dienst.  Mijn tweede thuiskerk sinds 35 jaar.

de foto is van FreeFoto.com

4 gedachtes over “Vaderdag in de VS

  1. Anoniem

    Haha, ja ik ben ook een keer naar een club geweest the Nation in D. (the Dropkick Murphies speelden er toen),
    Ik vind die muziek echt erg leuk,maar ging toch vooral om dat mijn jongste zoon er zo zeker van was dat ik nooit zoiets zou doen.
    Komt me bekend voor wat je schreef dat beetje verwaarloosde,zo donker en dat je nergens kunt zitten.Kheb nog een beetje een moederrol kunnen spelen voor een wildvreemd meisje ,die vroeg of ze bij me mocht staan omdat er een vervelende man achter haar aanzat.
    Heel bijzonder vond ik dat er een grote groep dove jongelui
    was die dansten( of hoe noem je dat)met de muziek ,de vibraties waren genoeg voor hen.
    Maar ik weet zelf niet precies hoe hard het nu allemaal was .
    Mijn dochter had me de goede raad gegeven oordopjes in te doen
    en zo kon ik alles prima horen
    zonder nare gevolgen voor de volgende dag .
    Kmoet eerlijk zeggen ,ik vond het heel gezellig.

Geef een reactie

