USA – the good, the bad and the ugly

 IMG_3595IMG_3592

Kim op onze wandeling langs de haven en lunch met de schoonouders  

Sinds een week in de VS op familiebezoek. Naast alle familienieuwtjes veel verhalen gehoord over de slechte sociale voorzieningen in de VS. Ik wist wel dat er veel minder gebeurt op dit gebied dan in Nederland, maar dat het zo erg is…

Mijn schoonfamilie hoort gemiddeld bij de middenmoot economisch gezien. Schoonouders behoren tot de meer welgestelden maar zijn niet echt stinkend rijk. Mijn zwagers en schoonzussen hebben allemaal een baan, niet als carriere na een studie, maar om brood op de plank te hebben. Ze hebben nl. allemaal andere interesses zoals muziek, beeldende kunst en andere soortgelijke artistieke bezigheden. Hun baan biedt behalve een mager salaris echter nauwelijks enige secundaire arbeidvoorwaarden. Geen of nauwelijks vakantiedagen, geen cent vakantiegeld, geen bijdrage in ziektekostenverzekering, geen pensioenvoorzieningen, gewoon helemaal niks, nada. Ze betalen wel belasting maar zien daar niets of nauwelijks iets van terug in uitkeringen als werkeloosheidgeld, ziekte-uitkeringen, noem maar op.

Mijn schoonzus werkt in een winkel en kan nergens een beroep op doen. Ze kan geen normale ziektekostenverzekering betalen zodat ze voor een paar duizend dollar per jaar een soort catastrofe verzekering heeft, in het geval van totale uitschakeling. Maar voor de rest, niets. Jaarlijkse check-ups, uitstrijkjes, mammograms, alles komt uit haar eigen portemonnee. Dat geld heeft ze niet dus gebeuren die onderzoeken niet. Ze is nu hier voor 10 dagen vakantie, maar dat is een onbetaald verlof. Waar wij 4 of 5 weken vakantie per jaar krijgen, hebben de meeste mensen hier nauwelijks tot geen vakantiedagen, laat staan extra vakantiegeld. Je mag al blij zijn als je je vakantieweken krijgt doorbetaald. Vergeleken met de VS leven wij als Nederlanders nog steeds in een verzorgingsparadijs en is er best nog wel het een en ander te bezuinigen.

Als ik die verhalen zo aanhoor is het geen wonder dat de voorzieningen in Nederland onbetaalbaar zijn geworden. Het is een lachertje wanneer je de situatie hier ziet dat wij klagen over bijv. een verplichte eigen bijdrage van meer dan 250 euro voor ziektekosten. Mijn familie hier kijkt me echt met grote ogen van verbijstering aan als ik ze vertel dat wij voor een paar honderd euro per maand alle ziektekosten gedekt krijgen. Dat we niet alleen betaalde vakantie hebben maar er ook nog een toelage bij krijgen. Ongehoord voor hen.

Obama is populair in mijn familie, zonder uitzondering democraten. Ze geloven in zijn goede wil om dingen te verbeteren op dit gebied, bijv. het Nationale Ziekenfonds wat hij van de grond wilde krijgen. Maar ze zijn tegelijkertijd zeer sceptisch over de politieke wil van Congres en Senaat. Iedereen is afhankelijk van z'n electoraat en het geld wat daaruit vloeit voor verkiezingen en campagnes. Het plan is goed, maar om het te bekostigen zal de belasting omhoog moeten (er zijn genoeg rijken!) maar niemand durft z'n nek uit te teken en daarom komt het er niet van.

Ik schrik iedere keer weer van de cynische toon over regering en alle overheidinstanties hier. Mijn familie is er heilig van overtuigd dat alles en iedereen volledig corrupt is, niemand te vertrouwen en alleen maar erop uit is eigen kapitaal te vergroten. Ik voel me naief en idealistisch als ik me realiseer dat ik wil geloven in mensen die uit overtuiging en met idealen de overheid wil 'dienen'. Het is een totaal andere insteek die voortkomt uit mijn christelijke levensbeschouwing. Ik ben aan de ene kant realistisch genoeg om te beseffen dat er natuurlijk corruptie bestaat in regering en overheid. Maar ik durf ook te geloven in visie, dromen en idealen. We zijn kinderen van Adam maar ook schepselen van God.

2 gedachtes over “USA – the good, the bad and the ugly

Geef een reactie

