Vier neven en twee nichten

Fotos van Schiedam, bakermat van de familie. Stadhuis waar iedereen trouwde. Zakkendragershuisje. Westvest met de Beurs. Img_2872

In Leersum waren we bij elkaar gekomen, in het huis van Werner. Vier van mijn neven, zoons van drie zussen en een broer van mijn moeder. En mijn zus en ik, als dochter van de vierde zus in het gezin. Zoons van twee broers ontbraken. De ene oom heeft geen kinderen gekregen, de andere oom heeft drie zoons maar die konden er niet bij zijn. Dat gaat nog wel komen.

Img_2875Img_2876We waren bij elkaar om uit te wisselen. Wat weten we van de familiegeschiedenis, wie heeft welke foto’s, welke verhalen doen de ronde, welke raadsels zijn er.
Fascinerend dus. Er ontvouwde zich daar in die kamer een stuk geschiedenis van zeven, inmiddels overleden broers en zussen, die allemaal uit het begin van de vorige eeuw stamden. Wat  hadden ze hun kinderen meegegeven over eigen jeugd en welke herinneringen hadden ze doorgegeven? Allemaal waren ze positief over hun jeugd, behalve mijn moeder die altijd vertelde zich niet gewaardeerd te voelen door haar moeder.

De neven waren daar verbaasd over. Ze hadden nooit iets negatiefs over onze grootmoeder gehoord. Wel dat ze wat stil en zwaar op de hand was. Nu was mijn moeder dat ook, dus vermoedelijk hebben die twee gebotst. Mijn grootmoeder lachte graag en haar zoons en dochters hadden allemaal een groot gevoel voor humor en kwamen altijd in komische situaties terecht waarover ze dan smakelijk konden vertellen. Verjaardagen herinnerden wij ons allemaal als avonden waar we ons op verheugden want dan kwamen de ooms en tantes bij elkaar en was het lachen, gieren, brullen geblazen.

Alleen mijn moeder kon niet zo goed leuke verhalen vertellen. Wel erom lachen net als haar moeder. Zij moesten aan het lachen gemaakt worden. Mijn moeder was ook minder handig dan de tantes. Die naaiden geloof ik allemaal. Mijn moeder werd er nerveus van en mocht van haar moeder geen schaar hanteren. Die werd haar, volgens eigen zeggen, uit de handen ‘gerukt’.
Mijn moeder had dus als enige een moeizame band met haar moeder. Ze heeft daarvoor nooit begrip gevonden bij haar zussen, die meenden dat ze het zich verbeeldde.

Allemaal waren ze gek op hun vader. Een serieuze, zachtaardige man die een zeer betrokken burger was en overal lid van en veel weg. Maar ze hadden allemaal grote bewondering voor hem. In de oorlog heeft hij gegijzeld gezeten in St. Michelsgestel, waar notabelen gevangen zaten om gedood te worden mochten er Duitsers worden geliquideerd door het verzet. Er zaten veel bekende Nederlanders, politici en hoogleraren. men kwam de tijd door met colleges geven en debatten voeren over hoe het Nederland van na de oorlog verder moest, uit de ontzuiling komen als het ware.

De familienaam van Katwijk is terug te voeren naar de 16e eeuw. Vrij ongewoon om zo ver in het verleden te kunnen duiken. Maar de familie was erg honkvast. Altijd in Schiedam gebleven en op een gegeven moment werd de wijk war het kasteel stond (Cat, of Kat) een toevoeging aan de naam: van Katwijk. Blijkt dezelfde wortel te zijn als Gatwick bijvoorbeeld.

Mijn smakelijk lachende tantes blijken allemaal wel een melancholische binnenkant gehad te hebben. Ze tilden redelijk zwaar aan het leven en de humor was een steunpilaar die ze nodig hadden om vol te houden. Heel herkenbaar allemaal.

2 gedachtes over “Vier neven en twee nichten

  1. Janke

    So true what you write about how your aunts could not imagine their sister had real problems with their mother.
    Took me a long time to realize that somebody could have a very different picture of my mother than I have and that all that was not just in their imagination.
    How interesting to have this kind of meeting with familymembers, Margreet.

Geef een reactie

