Tweedehands

Puppy_franse_bulldog2Sophie zit vlak voor de deur en kijkt me met haar bruine ogen verlangend aan. Ik moet haar min of meer opzij schuiven om binnen te komen. Ze is zo lelijk dat ze vertedert. Haar bazin is druk met tweedehands kleding passen en duikt met grote hartstocht het pashokje in om er even zo gauw weer uit te komen om nieuwe voorraad op te snorren. Ondertussen snuffelt Sophie vrolijk rond en veronderstelt de de bazin dat iedereen Sophie een schatje vind. Ze heeft een doorlopende dialoog met het beestje, een Franse bulldog pup. Haar meisje, haar poepie. Het hondje verdwijnt in de vertrekken achter de winkel en verschijnt na een poosje opgewekt kwispelend. De Haagse dame vertelt Sophie dat ze bijna moest huilen toen ze dacht dat Sophie kwijt was. ‘Hier blijven hoor’, schalt ze door de winkel. Iedereen wordt er vrolijk van. Niemand is bang voor het gedrochtje.

De dame met haar vriendin hebben ongeveer de helft van de beschikbare kleding in hun hokjes hangen en kleden zich met het gordijn open snel en ervaren om, alsof ze niets anders gewend zijn dan kleren aan en uit trekken. Beiden toch zeker wel maatje 44-46 persen ze zich met elan in maat 38-40. Vetrollen, dikke billen, brede heupen, dreldijen, het maakt het stel helemaal niets uit. Half ontkleed lopen ze rond, geheel zonder gene of schaamte. In de lycra t-shirtjes waar de een een voorliefde voor heeft, tekent de diabetes-risicobuik zich in rolformaat af. Met een ervaren handeling trekt ze het shirt over de rollen zodat ze minder zichtbaar zijn. De glanzende broek waar ze zich in wurmt maakt dat er zich een vierde rol bij vormt, over de broekband. Geen nood. Bovenste knoop open. De mouwtjes zitten een beetje strak. maakt niet uit, de roesjes zijn zo schattig, die mouwen haalt ze er thuis gewoon uit. ’t Is zo’n enig bloesje. En het rode jasje, te krap over de boezem? Gewoon niet dicht doen, nergens voor nodig toch?

Ik wacht een tijdje bescheiden met mijn vondsten en sla met bewondering de dames gade. Heerlijk, zo helemaal niet in te zitten over een vetkussen meer of minder. Ze zouden zo kunnen meedoen met de Dove-reclame. En ze hebben zo’n handigheid in combineren en mixen dat alles nog leuk staat ook!

Als blijkt dat de ladies nog lang niet klaar zijn en andere klanten doorverwijzen naar de keuken om daar te passen, trek ik overmoedig m’n vest uit. Jazeker ik ga het ook gewoon doen. Midden in de winkel mijn dingen passen. Ok, wel over mijn t-shirt heen. Ik ben namelijk niet over mijn hele lijf egaal bruingebrand als deze dames, die waarschijnlijk nu al achter glas op de boulevard liggen bruin te branden. Mijn witte drelletjes zien er toch minder uit. Die houd ik nog even voor mezelf.

Een gedachte over “Tweedehands

Geef een reactie

