Vasten

Verschillende artikelen in kranten en tijdschriften inspireerden me dit jaar weer om een tijd van vasten te houden tot Pasen. Niet eten is niet voor me weggelegd, dan kun je me na twee dagen wegdragen en dat lijkt me niet de bedoeling.

Eerst vroeg ik me af waarom en tot welk doel ik het eigenlijk wilde. Om punten te verdienen? Nee. Om mezelf iets te bewijzen? Wellicht, maar niet in de eerste plaats.

Ik las verschillende keren over het idee van discipline. Iets kunnen of willen laten uit vrije keus om jezelf op die manier te oefenen in een levensstijl die haaks staat op de westerse tijdgeest van (materieel) genieten zoveel en vaak als je kunt. Waarom vinden wij dat ons goed recht? Wanneer driekwart van de wereldbevolking nauwelijks genoeg heeft om van te leven. Niet dat ik iets tegen genieten heb, hoor. Maar het gaat meer om waarvan en hoe.

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat het meest kostbare dat ik van God krijg (behalve dat ik Jezus mag kennen) mijn menselijke relaties zijn. Partner, familie, kinderen, vrienden, buren, gemeenteleden, collega’s noem maar op. Door de jaren waarin ik ernstig depressief was ben ik die als het allerbelangrijkst gaan zien. Te kunnen voelen dat je om mensen geeft en zij om jou is genieten ten top wanneer je dat lang niet hebt kunnen ervaren.

Investeren dus in die relaties! Dat is mijn motto. En ik merk dat het opgeven voor bepaalde periodes van iets wat ik lekker vind of waar ik doorgaans veel (‘nutteloze’) tijd aan besteed me helpt te focussen op wat echt belangrijk voor me is. In de eerste plaats m’n relatie met God waar ik altijd te weinig tijd in investeer. En verder komt er bijv.tijd vrij voor ouderwetse correspondentie, zoals kaarten en brieven die al lang verstuurd hadden moeten worden.

Het kan waarschijnlijk allemaal veel geestelijker en met diepere betekenissen, maar ik ben redelijk tevreden met mijn kleine stapjes. Het heeft wel iets, een tijdje bewust iets nalaten, zodat iets anders gedaan wordt.

Een gedachte over “Vasten

  1. jetty

    Vanmorgen in de rubriek Taal ( Trouw ) : ontvrienden is de letterlijke-een zogenaamde leenvertaling- van to unfriend . In de VS is dit woord gekozen tot woord van het jaar 2009,tot misnoegen van menig Amerikaan die to defriend of de-friend prefereerde. Totzover de krant !

Geef een reactie

