wintergroenten en winterdarmen

Ik wil graag ecologisch verantwoord leven. Voor zover mogelijk want er hangt een prijskaartje aan die  levensstijl. Sinds ik niet meer werk heb ik een aantal biologische producten van mijn boodschappenlijstje moeten schrappen omdat ze nu even te duur zijn. Vlees, wanneer we het eten, probeer ik wel diervriendelijk te kopen. Ik ben trouwens op een product gestuit wat ik niet kende, de Volwaardkip. Er staat een keurmerk van de Dierenbescherming op die ervoor instaat dat de beesten i.e.g. niet als plofkippen zijn gefokt en ook af en toe aan de frisse lucht mochten ruiken en diervriendelijker worden geslacht dan biokippen. Verder gaat het niet want zelfs de Dierenbescherming zou liever willen dat we voluit scharrelkippen kopen. Maar die zijn dus echt zo duur dat ik bezwijk voor de Volwaard filleetjes, voorlopig.

KoolsoortenMaar nu de wintergroenten. Mijn ideaal is om groenten van het seizoen te kopen, omdat die met de minste energie verbouwd worden en niet ingevlogen hoeven te worden uit verre oorden. Sla, tomaten, komkommers en boontjes zijn nu eenmaal echte zomergroenten en komen of van ver of zijn niet eten zo smakeloos omdat ze uit een kas komen. Dus kies ik moedig zoveel mogelijk wat er aan wintergroenten in de winkel ligt. Spruitjes, witte, rode, groene, chinese kool, zuurkool, boerenkool, koolraap, wortels, en…tja, wat nog meer? Niet veel meer dus. (Tenzij je alle ‘oude’ groentes meetelt die in een biologische winkel te koop zijn). 

Hier begint mijn probleem. Geen financieel probleem want wintergroenten zijn goedkoop. Je krijgt waar voor je geld. Van 1 witte kool kunnen wij samen wel 3 dagen eten. 1 Zuurkoolschotel gaat minstens 2 dagen mee. Stamppot eet ik zelden, daar wordt ik te dik van omdat ik er teveel van eet, maar die zijn ook goedkoop en voedzaam.

Geen financieel probleem dus. Ook geen probleem met recepten, die kan ik altijd wel vinden of verzinnen. Zelfs niet met de smaak. Maar een acuut lichamelijk probleem!! Waarom moeten er in de winter alleen maar koolsoorten zijn? En waarom hebben koolsoorten zo vreselijk veel enzymen die mijn darmen absoluut niet welkom zijn? Bij consequent eten van wintergroenten ontwikkel ik winterdarmen die borrelen en kronkelen en mij geen moment doen vergeten dat ik DARMEN heb….

Het is dus afgelopen met het uitsluitend ecologisch verantwoord eten. Helaas. Maar ik duik tegenwoordig vaak in het vriesvak voor heerlijk milde spinazie, af en toe een zakje boontjes of erwtjes. Ik en mijn darmen hebben heel veel zin in de zomer met zijn overvloed aan licht verteerbare groentes! 

Geef een reactie

