Gun elkaar wat rust, reactie op Fabian Paagman

Beste Fabian Paagman. Leuk dat u zo uitgebreid reageert! Mijn blogje was enigzins ludiek geschreven maar in de kern inderdaad toch de vraag: kun je iemand in een democratische samenleving die voor zijn partij campagne voert, (binnen alle grenzen van de betamelijkheid)verwijten zo kwetsend te zijn dat hij liefst van plek moet veranderen.

De bloemenstand waarbij Kim in de buurt stond zal er niet onder geleden hebben dat mensen 1 bloembol gratis mee kregen. Dat is nog niet hetzelfde als een gezellig boeket voor het weekend, toch?
   Maar de hamvraag blijft natuurlijk: kwetst de ChristenUnie in samenwerking met SP en FNV de middenstand van de Frederik Hendriklaan (Fred), o.a uw bedrijf, door ervoor te vechten zondag geen (verdere)openstelling van winkels te willen?
   U bent bang dat uw bedrijf verlies zal lijden en dat dat effect zal hebben op uw werknemers. Economische motieven dus. En ook zorg om uw personeel. Dat siert u, laat ik dat voorop stellen. U hebt een verantwoordelijkheid voor meer mensen dan alleen uzelf. En die neemt u ook.

Maar in mijn bescheiden mening is dit argument uiteindelijk niet doorslaggevend. En wel hierom: Ik sprak een winkelier op de boulevard bijvoorbeeld die me vertelde dat er daar tegenwoordig op zondag verlies wordt geleden omdat de Fred als toeristisch gebied is aangewezen. ‘Shoppers’ verdwijnen dus van de Palacepromenade richting de Fred. Ook daar moeten misschien ontslagen vallen. Hier geldt het aloude principe van ‘de een zijn dood is de ander zijn brood’ ofwel, het recht van de sterkste.

En juist tegen dat economische juk wil ik me (en daarom stem ik op de ChristenUnie) verzetten. Het leven is toch meer dan winkelen en geld verdienen en uitgeven? Laten we elkaar die ene dag rust gunnen. De grote winkels de kleine en de warenhuizen de familiezaken. En de klanten de winkeliers en hun werknemers en hun gezinnen. Als we allemaal tegelijk pas op de plaats maken, een vrije dag of een rustdag nemen om als vrienden en familie bij te praten, naar de kerk te gaan of wat dan ook, dragen we allemaal iets bij om het moordende tempo van onze westerse maatschappij met een fractie te verlagen.

Ik ben benieuwd wat u van mijn argumenten vind?

Een gedachte over “Gun elkaar wat rust, reactie op Fabian Paagman

Geef een reactie

