Ontvrienden

Opeens lees ik er overal over. Onder andere in NRC en het tijdschrift FLOW, columns over het verschijnsel ontvrienden. In het Engels zeg je simpel ‘block’ . Je blokkeert iemand de toegang tot jouw pagina op internetsites als Facebook of Hyves. Mensen die hatelijke of vervelende opmerkingen achterlaten op jouw site. Op dit blog heb ik een paar keer een of andere hatelijk persoon de mogelijkheid ontnomen reacties achter te laten. Gelukkig kan dat.

Ontvrienden vind ik echter net iets anders liggen. Het legt bloot dat het fenomeen van de openbare vriendensites ook gevolgen kan hebben die je niet helemaal overziet. Of verwacht. Ik ben een tijdje geleden ook ontvriend door iemand en ik ben me niet bewust van het maken van hatelijke opmerkingen, hoewel het natuurlijk altijd nog mogelijk is dat ik verkeerd ben begrepen…. En dat bedoel ik dus: reacties zijn soms ironisch, grappig, plagerig bedoeld maar niet iedereen heeft dezelfde humor. Voor je het weet heb je iemand beledigd of geirriteerd.

Dat heeft voor mij een beetje de lol eraf gehaald. Het is echt een rare gewaarwording opeens ontvriend te zijn. Het hele medium is afstandelijk en puur voor het oppervlakkig volgen van elkaars wederwaardigheden, maar wanneer je ontvriend wordt lijkt het plotseling op groepstherapie: wat heb ik gedaan waardoor jouw gevoelens zijn gekwetst? Alleen ga je die vraag niet stellen want echte vrienden ben je niet, alleen maar Facebook vrienden.

3 gedachtes over “Ontvrienden

  1. jetty

    Vanmorgen in de rubriek Taal ( Trouw ) : ontvrienden is de letterlijke-een zogenaamde leenvertaling- van to unfriend . In de VS is dit woord gekozen tot woord van het jaar 2009,tot misnoegen van menig Amerikaan die to defriend of de-friend prefereerde. Totzover de krant !

Geef een reactie

