Kan het nu nergens eens stil zijn?

Gisteren vertrok ik per trein richting Utrecht. Ik was thuis net in een nieuw boek begonnen dus ik installeerde me genoeglijk om ontspannen verder te gaan in m’n boek. Helaas, ik zat niet in de stilte coupe en de beller kwam uit een land waar ze blijkbaar denken dat je zelfs met een telefoon de geografische afstand moet overbruggen door zo hard mogelijk te schreeuwen. Zucht. Niet veel verder gekomen dus. Vanmorgen was ik nog in Utrecht en liep van m’n logeerhuis opgewekt naar de stad. Beetje shoppen en dan ergens lekker een kop koffie, met boek. Het regende pijpenstelen dus het shoppen viel wat tegen. Ik haat kleren aanpassen dus na drie broeken had ik het al gezien en stapte verder door de regen (ik koop niet weer een paraplu, thuis staan er drie) met het voornemen nu gewoon een cafe in te stappen en daar onder het genot van de warme drank te gaan lezen.

Het cafeetje wat ik binnen stapte, aangetrokken door de EKO posters en de lekkere taarten als biologische bananencake, oogde wat klein, maar ik was al binnen. Er zat 1 man en toen ik dus. De man was aan de telefoon, juist ja. Het duurde echter niet te lang, dus ik pakte mijn boek en bestelde bij de vrouw die achter de balie stond, koffie en kokos-bananencake. Hmmm.

De man kende de vrouw blijkbaar. Hij was daar stamgast, denk ik. Alles wat hij dacht en vond zei hij hardop. Wanneer hij naar de kapper moest, wie hem wel en wie hem niet mocht knippen, hoe de kapster die hem wel mocht knippen eruit zag, waarom hij vanmiddag niet ging maar wel de 23e. Blah, blah, blah….

Mijn koffie kwam en ik deed nog manmoedige pogingen m’n boek te lezen. Na de kerstvieringen te hebben doorgenomen met de eigenaresse van het cafe, ging de man de krant lezen. Nu wordt het rustig, dacht ik. Maar nee. Hij bleek het soort krantlezer dat ieder bericht wil delen met zijn naasten. Op alles kwam commentaar, en hele stukken ging hij voorlezen.

Toen ben ik maar weer de regen in gevlucht.

Een gedachte over “Kan het nu nergens eens stil zijn?

Geef een reactie

