Maarten ’t Hart

Dochter Jesseka schrijft een studie over o.a. Maarten ’t Hart. Er liggen dus op haar bureau altijd stapels boeken over en van Maarten. Toen ik laatst bij har logeerde en geen boek mee had pikte ik een van de romans op die er lagen, De Steile Helling. Geen ’t Hart kenner had ik nog nooit van die titel gehoord. Ik ben ook geen fan van hem omdat hij altijd zo badinerend doet over christen zijn en soms rechtstreeks God belachelijk maakt, om te scoren in literair Nederland. Hoewel dat lang niet meer zo populair is als eens.

Goed, toch gaan lezen en wil even zeggen dat ik het een meesterlijk geschreven boek vind. De sfeer, de beschrijving van het landschap in en rond Maassluis en het milieu van de arbeiders waarin de hoofdpersonen opgroeien onderaan de dijk, de lichte ironie, de humor, ik kan me niet herinneren eerder zo geboeid te zijn geweest door een roman van hem.

Het blijft tragisch dat kerklid zijn gelijk stond aan een bekrompen, begrensd leven waarin talent, kunst en schoonheid niet belangrijk waren en werden onderdrukt. Het tegenovergestelde zou toch waar moeten zijn. Veel mensen zijn op die wijze ernstig beschadigd geraakt en hebben afscheid van God genomen, terwijl het hier uiteindelijk om gedrag van mensen gaat.

Een gedachte over “Maarten ’t Hart

  1. Wow, ik realiseer mij nu pas dat Jes op school ook echt wel heel erg heeft moeten wennen. Ik kwam halverwege de brugklas uit de school in Groningen overwaaien naar Amersfoort en dat was al een cultuurshock. Voor mijn broertjes die nog op de basisschool zaten, gold hetzelfde. Dus dat laatste is heel herkenbaar, zelfs als je binnen het land verhuisd bent.

Geef een reactie

