Europa

<!– /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:NL;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

Mijn witte poedel keft af en toe nog irritant en trekt aan de riem maar over het algemeen wandelen we redelijk rustig door het leven samen momenteel. Wie de beeldspraak wil doorgronden leze mijn blog Black Dog.

Het is een historische tijd de laatste weken. Vele hoogtepunten die herdacht en gevierd worden. Ik ben gek op geschiedenis dus kom wat betreft documentaires aan mijn trekken. “De Oorlog” van Rob Trip, “De val van de Muur” door Paul Rosenmöller (niet geheel origineel na de serie van Geert Mak, maar goed, de inhoud is wel nieuw).

Ook de herdenking van het einde van de 1e WO brengt je terug in een tijd die onvoorstelbaar lang geleden lijkt, maar die toch het begin van het leven mijn ouders was. Beiden zijn ze geboren tijdens de 1e WO, in 1914 en 1917. Ze leven niet meer, maar ik zou ze graag nog eens willen vragen wat ze van Europa vinden nu. Ik kan niet anders dan enthousiast zijn over een (west)Europa dat sinds 1945 geen oorlog heeft gekend door samenwerking op vooral economisch gebied en sinds de val van de Muur zelfs met Oost-Europa in vrede leeft. Het is allemaal niet perfect en er zijn genoeg situaties die schrijnend zijn. Denk alleen maar aan de vele straatarme ouderen op het platteland van sommige landen in Oost-Europa bijvoorbeeld die zonder steun en verzorging op hun dood zitten te wachten.

Maar het is geen vergelijking met de ontzettende ellende van een oorlog. Ik ben dus zeker geen Europa scepticus! Maar, ik geef het eerlijk toe: artikelen in de krant die over Europa gaan vind ik vaak toch, gaap…, saai…

Een gedachte over “Europa

Geef een reactie

