google en de generaties

Onze wasmachine maakte een enorm kabaal tijdens het centrifugeren. Al maanden vermeed ik mijn buren op straat uit angst dat ze me er op aan zouden spreken. Er moest gewoon een nieuwe komen. Maar ik wilde het ding nog een kans geven dus worstelde ik me door internetsites heen om uiteindelijk via mijnapparaten.nl een afspraak te maken met een monteur, die, wonderen bestaan nog, al direct na 3 dagen zou komen en me een half uur van te voren zou bellen.

En inderdaad kwam er na 3 dagen een betrouwbaar uitziende monteur met een grote gereedschapskist die neerknielde voor de wasmachine en mij ondertussen ondervroeg over mijn wasgewoontes. Hoe heet ik waste? trots vertelde ik dat we zo veel mogelijk op 40 gr. wasten en zo mogelijk nog kouder. Hij gromde wat, maar ik kreeg niet het gevoel dat ‘ie er blij mee was. Of ik de filter wel regelmatig schoonmaakte? Hmmm. Filter? Nou nee, dat had ik eigenlijk nog nooit gedaan. Ook daar was de man niet blij mee. Ik kreeg een donkerbruin vermoeden dat ik iets heel wezenlijks verzaakt had.

Dat bleek wel toen hij het filter openschroefde en eruit haalde. Een enorme zwartschimmelige,slijmerige troep had zich erom heen gewikkeld. Ik schaamde me dood. Er kwam ook van alles uit. Geld, knoopjes enz.

Dit bleek de oorzaak van het probleem. Er blijft water staan in de machine vanwege de verstopte filter. De oudere monteur vertelde dat het wassen op lage temperaturen niet goed is voor de machine. Er blijven schimmels in staan en vetten worden niet opgelost. Daarom moet je regelmatig op 95 gr. wassen. Met soda.

Dit was volslagen nieuw voor mij. Ik doe mijn best om energiezuinig te zijn maar als dit slecht is voor de machine lijkt me het advies van de monteur wel het opvolgen waard.

Toen ik mijn kinderen belde om de tip door te geven realiseerde ik me dat worldwideweb tegenwoordig de plaats van grootmoeder, moeder en ervaren buurvrouw inneemt. Zij hadden dit allemaal al op internet gelezen.

2 gedachtes over “google en de generaties

Geef een reactie

