Het valt niet mee geduldig te zijn

Kleinzoon Niek is aan het spelen, maar is een beetje druk en mamma is een beetje moe na een lange dag. Het is oma-voorleestijd. Samen gaan we naar de logeerkamer waar Jip en Janneke ligt en gaan op het uitklapbed liggen. Niek sprint nog af en toe een rondje door de kamer, maar als ik stop met lezen is hij als de kippen erbij om weer lekker naast me te kruipen en te luisteren.

Welke gaan we nu lezen? Niek heeft een wat duistere selectiemethode, dieik nog niet helemaal ontleed heb, maar we komen er altijd wel uit.Eerst lezen we over de pap van Jip die hij niet lekker vindt enuitspuugt. Altijd een leuk onderwerp om eens te horen wat Niektegenwoordig allemaal vies vindt en uitspuugt. Pasta? Nee, hoor. Uh, boontjes? Neehoor, die vind ik lekker. Ok. Iets moeilijker dan. Rijst? Nee.Tomaatjes? Kaas? Paprika? Erwtjes? Patatjes? Nu krijgt Niek de slappelach. Oma, ‘tatjes zijn juist heel lekker, hoor. Ok. Wat vind je danvies? Melk. Hehe. Eindelijk iets. ‘Ik lust wel Yoki en Chocomel, maarmelk is vies.’ Duidelijk.

Volgende verhaal gaat over Jip die al om 6 uur zijn vader en moeder wakker maakt omdat Janneke jarig is. Vader stuurt Jip terug bed.
He, Niek, ik prik hem in zijn buik, dat doe jij ook wel ’s he? Pappa en mamma vroeg wakker maken….Dan moet jij ook weer terug, he? Niek schudt zijn hoofd, het ligt blijkbaar anders. ‘Pappa zegt altijd: jaaa, kom maar.’ En mamma dan? Niek gaat er even voor zitten. Hij zet een boos gezicht op en probeert z’n ogen nors op mij te richten. Mamma zegt ‘nee, ga naar je bed!’ Ok duidelijk. Zou ik ook zeggen.  Niek moet lachen om zichzelf. En ik om hem.

Geef een reactie

