evolutie?

Er wordt een verhitte discussie gevoerd onder christenen of de wereld nu is ontstaan door evolutie of door een scheppende daad van God, in 6 dagen van 24 uur, zoals Genesis 1 beschrijft. (Kijk maar eens op onze site!). Of zijn de dagen bijvoorbeeld geen dagen van 24 uur, maar lange periodes. Ik begrijp dat de discussie ontstaan is omdat ook gelovige wetenschappers recht willen doen aan allerlei vondsten als fossielen en aardlagen die duiden op een oude aarde, ouder dan de, zeg, 6000 jaar die verlopen zouden zijn sinds de schepping volgens sommigen.Tegelijk is er altijd in de geschiedenis onder gelovigen wel verschil van mening geweest over de dagen in Genesis 1.

Ik volg de discussie van een afstand. Ik heb er ook geen uitgesproken standpunt in. Ik ben geen wetenschapper en hoef dus geen feiten met elkaar te verzoenen die tegenstrijdig lijken en ik ben ook geen theoloog die hetzelfde wil met de Bijbel.

Ik ben wel een gelovige.

En ik geloof dat de Bijbel Gods Woord is voor mensen op aarde. Om, in de eerste plaats, Hem te leren kennen en wat Hij voor ogen had en heeft met ons en de wereld. Hoe zouden we van God af weten, van het hele verhaal van onze breuk met Hem en hoe Hij het zelf weer goed kwam maken door Jezus, als er geen bijbel was?

Hoe de wereld nu precies is ontstaan is niet zo wezenlijk, maar dat die wereld gewild werd door God en door Hem goed gemaakt werd is volgens mij voor het christelijk geloof wel essentieel. De keuze tegen God waarmee de mens zich van God vervreemdde was die van een mens in vrijheid en tot goed en kwaad in staat. Dat kan bijvoorbeeld geen aap geweest zijn. De vloek die op de aarde komt te liggen waardoor het leven en werken moeizaam en pijnlijk is, is niet langer een straf wanneer dit bestaan met dood en verderf nu eenmaal ingebakken zit in de evolutie der dingen.
Maar waarom ervaren we het dan wel zo? En waarom spreekt de bijbel wel voortdurend over de vloek die opgeheven zal worden en al opgeheven is in Jezus Christus?

Nou ja, ik heb vanuit mijn geloof wel veel vragen tav evolutie. Het lijkt mij een theorie die moeilijk te verenigen is met de chronologie van het christelijk geloof: een goede schepping zonder zonde en schuld, de vrije mens die een keuze maakt voor een leven autonoom van God, onderdompeling in geweld, vervreemding en leegte omdat de mens niet geschapen is om zonder God te leven, een weg terug naar God in Jezus, bevrijding, vervulling en hoop op een herstel van eigen leven en de schepping in zijn geheel.

Dat is toch een heel ander verhaal dan een toevallig uit een oersoep ontstane wereld waar het recht van de sterkste geldt.

Auteur: Margreet

Ik vind het heerlijk om te peinzen over de dingen van alledag, de grote en de kleine. Mijn interesses? Lezen, gesprekken met vrienden en kinderen, koken, tweedehands spulletjes zoeken, films kijken, mijn kleinkinderen, mijn Amerikaanse en Franse familie, te veel om op te noemen. Het volle, rijke, soms moeilijke leven met zijn ups en downs, daarover schrijf ik, met plezier.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.