Stevinstraat continued

Al weken wordt er in het huis naast ons (overlastpand nr.1 in onze vredige straat) geboord, gebroken en gehamerd. Er staat een steiger voor het huis en zowaar de buitenboel is geverfd en ziet er beter uit, al is het door de steigers niet goed te zien nog. De bankstellen en tv’s die buiten in de voortuin stonden zijn weer eens opgehaald door de kraak en zelfs de achtertuin (zie ik vanaf mijn spionageplekje op het balkon) is op orde.

Bij het eerste gehamer op de deur gisteravond keek ik nog niet eensvreemd op, de bel doet het vaak niet en tja, hoe moet je anders jeaanwezigheid kenbaar maken dan door flink op de deur te bonzen? Als hetal te hard wordt zet ik mijn verstoorde gezicht op en staar van achterde planten in de vensterbank naar de lawaaimakers.

Wie schets mijn verbazing wanneer ikvoor de deur 4 politiemannen zie staan met, geloof het of niet, eenheuse stormram (of hoe zo’n ding tegenwoordig ook heten mag) in hunhanden. ‘Open de deur of we slaan hem eruit’, schreeuwen ze. Excuse me,wat is er nu weer aan de hand…En met dat ik dit denk gaat het zwarte metalen geval met een enorme zwiep tegen devoordeur en is die open. Naar binnen rennen de helden. Mijn hart klopt,wat komt er straks naar buiten? Een bebloed lijk? Een geboeidemisdadiger die zich er al maanden schuil hield? Het zou me allemaal niet eens verbazen.

Ik loop maar eens naar buiten om te zien of een onschuldige buurvrouwwellicht een kleine verklaring kan krijgen voor de wrede verstoring vanhaar avondrust. Mijn onrust neemt alleen maar toe als ik hard hoorroepen: ‘handen omhoog, draai je om naar de muur!’ Lieve help, het isnu echt menens. Voor er geschoten gaat worden ga ik maar naar binnen.

Na een half uur gespannen wachten hoor ik de agenten naar beneden komen. Nu zal het duidelijk worden.
Breed lachend en ontspannen komen de heren en 1 dame naar buiten. Met de klusser die ook de hoofdbewoner is. Niets aan de hand blijkbaar.

Later spreek ik de Poolse man die de agenten ‘uitliet’. Iemand die geregistreerd staat op dit adres maar er niet meer woont wordt gezocht ivm een steekpartij, is zijn verhaal. Hij is verontwaardigd dat de politie zonder pardon de deur geramd heeft. Kan ik me wat bij voorstellen. Is weer een klus erbij voor hem.

Feit blijft dat de verhuurder van het pand blijkbaar beschikt over een bestand met louche figuren die hij bij voorkeur kamers aanbiedt in ons buurhuis. Volgens Kim heeft de verhuurder een contract met de Scheveningse Gevangenis voor noodopvang van ontslagen delinquenten. En voor de afwisseling ook een afspraak met de plaatselijke verslavingskliniek…

En toch: leve Scheveningen. Heb vanavond weer lekker langs het strand gebanjerd!

3 gedachtes over “Stevinstraat continued

  1. Hai Margreet,
    Het is inderdaad een opmerkelijk verschijnsel die kredietcrisis. Ik heb die enorme groei nooit begrepen en zie, een paar maanden geleden maakte ik nog tekeningen van een doorgedraaide economie/bouwgekte en nu ben ik bezig met tekeningen op mijn schetsblog van terreinen vol onverkochte auto’s? Ook ik hoop dat we niet meer terug keren naar deze gekte. Het uitgangspunt van mijn schetsblog is eigenlijk ook gebaseerd op mijn verbazing van meer, meer, meer in deze wereld. Als basis gebruik ik een tekst van Jerome Segal over overconsumptie. Hij heeft een grappige verklaring. Hij gaat terug naar de eerste ‘consumenten’ Adam en
    Eva en ziet de slang als eerste reclameman die een appel ‘aanprijst’. We weten nu hoe dit is afgelopen…..

    Hier de URL naar Jerome Segal:
    http://www.publicpolicy.umd.edu/IPPP/spring_summer99/simple_creatures.htm

  2. Wij hebben dat in ons vorige huis ook gehad. Dat er een compleet politie-apparaat klaarstond om de benedenwoning. Geen idee wat er aan de hand is… heel naar. Maar wat een prachtige opmerking van Kim. :-))

Geef een reactie

