Karst Tates – Gone to meet his Maker

‘Zo komt hij er wel erg makkelijk vanaf’!
‘Nu heeft hij nergens meer last van terwijl de slachtoffers en nabestaanden levenslang hebben’.

Zomaar een paar reacties die je in je omgeving hoort over Karst T. die op 30 april Koninginnedag, op een menigte blije toeschouwers in reed met de meest afschuwelijke gevolgen voor tientallen mensen. Zelf overleed hij dezelfde nacht aan zijn verwondingen.

Je kunt alleen maar gissen naar wat zo’n man bewoog. Dolgedraaid, woedend, bitter en uitzinnig van frustratie over weet ik wat in zijn leven? ‘Zij feest en ik in de ellende, ik zal ze’…? Of koele berekening. Opzet. ‘Ik zal de bus met de familie raken ook al kost het meerdere mensenlevens inclusief dat van mezelf’. Je zult er nooit achter komen. Hij kan het niet navertellen en zijn familie en vrienden zullen het ook niet weten. Zo complex kan een mens zijn. Nietsvermoedend ontaard het gedrag van een wat stille, maar verder geen extreem gedrag vertonende man in dat van het vleesgeworden kwaad.

Maar komt hij er nu makkelijk van af? Tegen een verkoopster waar ik gisteren mee in gesprek raakte zei ik dat mensen uiteindelijk maar ten dele kunnen berechten. Die man staat nu voor Gods troon waar pas echt Recht geschiedt. Dan gaat het om Recht met een Hoofdletter, ontdaan van elke vorm van wraak en wrok. God weet wat die man motiveerde en kan zelfs weten in hoeverre hij verantwoordelijk was voor z’n daad. Niemand is vrij te pleiten, iedereen heeft verantwoordelijkheid en keuzevrijheid. Maar welke omstandigheden hier wellicht aanleiding zijn geweest? Ander onrecht? Ander kwaad? Ik ben blij dat het recht altijd zal zegevieren, omdat er een God is in de hemel die niet alles voorkomt maar wel overal bij betrokken is en blijft.

Er blijft me trouwens iets onduidelijk: had zo’n klein autootje werkelijk iets kunnen uitrichten door tegen een grote bus aan te rijden? Meer dan blikschade? Was dit in ieder geval niet een indicatie dat het om een bewuste zelfmoordactie ging?

Een gedachte over “Karst Tates – Gone to meet his Maker

Geef een reactie

