Van vasten word je chagrijnig

Voor de mensen die me vroegen via mail of anderszins, nee, ik was niet ziek de afgelopen weken.

Ik had de laatste 2 weken voor Pasen besloten een ‘Daniels fast’ te doen. Wel gezond eten, mar een aantal dingen die belangrijk voor me zijn laten staan.

Daar hoorden o.a. ook het bloggen en facebooken bij. Daar gaat doorde bank genomen veel tijd in zitten en ik besloot die tijd te bestedenaan het lezen van opbouwende en geestelijke literatuur. (Boekje van NTWright, ‘Following Jesus’ en een boekje van Paul Tournier ‘The meaningof persons’, en een aantal hoofdstukken uit de Naardense Bijbel, eenrecente vertaling die ik heel vreemd vind maar waarvanliteratuurcritici heel hoog over opgeven)

Mijn eerste conclusie was na een paar dagen ‘onthouding’ dat ik ergewoon chagrijnig van werd. Ik was m’n ritme kwijt. Verdreven uit mijncomfortzone. Iedereen heeft zo zijn of haar manier om de gaatjes tevullen en ik had mijn dingen goed gekozen want er vielen best eenaantal gaten in de dag.

Heeft dit nu wel zin, vroeg ik mezelf toen af? Als ik er alleen maar kribbig van word.
Tothet tot me doordrong dat dit dus een element was van het grote woord’lijden’ wat ik probeerde tot me door te laten dringen in de weken voorPasen. Een nanofractie van wat Jezus dus allemaal opgaf toen Hij hierop aarde kwam wonen.

Vasten klinkt hoog verheven en geestelijk. Maar als puntje bijpaaltje komt is het doorzetten en letterlijk afzien. Met als doel?

Tja. Ik ben wel veel bewuster bezig geweest met het toeleven naarGoede Vrijdag en Pasen, terwijl ik meestal in de drukte van het bestaandaar nauwelijks aan toekwam. Dat is winst. Warme gevoelens heeft hetniet opgeleverd, terwijl ik daar misschien toch stiekum wel op hoopte,Een bijzondere beleving of zo. Dat dus niet. maar wel een ietsjerealistischer besef van de rauwe werkelijkheid waaruit het leven vanJezus op aarde bestaan moet hebben.

En dat is ook winst, want dat de Hij toch maar uit liefde voor ons.

3 gedachtes over “Van vasten word je chagrijnig

  1. Arme jij! Maar volgens mij kun je geld terugkrijgen. Tenminste, de NS had ooit zo’n formulier. Als je meer dan zoveel minuten vertraging hebt, mag je er aanspraak op maken. Weet niet of het nog zo is, maar wellicht de moeite waard dat op de site van NS uit te zoeken? Al is het maar voor je gevoel van rechtvaardigheid!

Geef een reactie

