Kredietcrisis

Het begint nu toch merkbaar te worden, de crisis. Niet alleen meer op de TV en in de kranten, maar in mijn omgeving. De eerste ontslagen van bekenden van bekenden, zorgen bij bekenden of hun contract wel verlengd gaat worden, ontslag na een half jaar van een ex-collega die van de zorg naar het bedrijfsleven was gegaan.

En tegelijk het opmerkelijke verschijnsel dat nu in de zorg opeens veel belangstelling is voor de vele openstaande vacatures. Ik werk in een groot ziekenhuis en de vacatures waren tot voor kort zorgwekkend.

Ik moet zeggen dat sommige gevolgen van de crisis alleen maar gunstig zijn. Reparateurs, verkopers van tweedehands spullen, schoenmakers, verstel/naai-ateliers enz. roepen allemaal dat ze het nog nooit zo druk hebben gehad.
Dat is gewoon een hele goeie ontwikkeling voor het milieu. Meer nog, voor onze hele zieke Westerse mentaliteit van meer, meer, meer.
Prof. Bob Goudzwaard, hoogleraar economie in ruste, heeft altijd gepleit voor een economie van het genoeg. Niet eeuwig doorgroeien, materieel, maar ook kijken naar duurzaamheid, leefbaarheid, en houdbaarheid van de aarde die we van God gekregen hebben om haar tot haar recht te laten komen, niet om haar te exploiteren en uit te buiten.

Het heeft me altijd heel erg aangesproken. Ik ben steeds meer toegegroeid naar hergebruik van spullen en ontleen er tegenwoordig eigenlijk heel veel lol aan zo ‘tweedehands’ als mogelijk is te leven. Waarom zou ik een design jas dragen als er nog zo veel miljoenen mensen helemaal geen jas hebben, zeg maar. Waarom een nieuw bankstel als miljoenen nauwelijks een dak boven hun hoofd hebben? Dat drijft me tot zoeken naar redelijke compromissen. Ik kan moeilijk mijn bezoek in vodden, op de grond ontvangen….Ik bedoel maar.

Ik leef niet met een constant schuldcomplex, hoor. Het is iets wat me drijft en uitdaagt en in het vinden van mogelijkheden die mij geld besparen en tegelijk een steentje bijdragen aan ‘het goede doel’ beleef ik juist veel voldoening. Leuke tips vind ik bijvoorbeeld in de Vrekkenkrant, die tegenwoordig Genoeg heet.

Voor de geinteresseerden het Antwerpen-Appel.pdf van Goudzwaard e.a. onlangs uitgebracht als aanbeveling aan het kabinet niet alleen in economische richting (doorgaan met oude verkeerde patronen) naar oplossingen te zoeken voor de huidige crisis.

3 gedachtes over “Kredietcrisis

  1. Hai Margreet,
    Het is inderdaad een opmerkelijk verschijnsel die kredietcrisis. Ik heb die enorme groei nooit begrepen en zie, een paar maanden geleden maakte ik nog tekeningen van een doorgedraaide economie/bouwgekte en nu ben ik bezig met tekeningen op mijn schetsblog van terreinen vol onverkochte auto’s? Ook ik hoop dat we niet meer terug keren naar deze gekte. Het uitgangspunt van mijn schetsblog is eigenlijk ook gebaseerd op mijn verbazing van meer, meer, meer in deze wereld. Als basis gebruik ik een tekst van Jerome Segal over overconsumptie. Hij heeft een grappige verklaring. Hij gaat terug naar de eerste ‘consumenten’ Adam en
    Eva en ziet de slang als eerste reclameman die een appel ‘aanprijst’. We weten nu hoe dit is afgelopen…..

    Hier de URL naar Jerome Segal:
    http://www.publicpolicy.umd.edu/IPPP/spring_summer99/simple_creatures.htm

Geef een reactie

