Het nieuwe jaar


                  Iedereen een heel goed en vruchtbaar
                         en gelukkig 2009 toegewenst.

Ik weet dat sommige van jullie lezers door een moeilijke periode gaan. Dan kunnen woorden als ‘goed’ en ‘gelukkig’ bijna als dolksteken aankomen. Hoe zal ik ooit weer blij kunnen zijn, wat is geluk? Misschien overleef ik dt jaar niet, misschien wordt mijn situatie alleen maar moeilijker, donkerder. Waar halen mensen de moed vandaan elkaar zo vrijmoedig ‘gelukkig nieuwjaar’ te wensen? Zo heb ik tenminste vele jaren de feestdagen beleefd en vooral de wensen die we elkaar zo licht en luchtig om de oren gooien. Vaak had ik (ten onrechte) ook het gevoel de enige in het gezelschap te zijn die dan zo zwartgallig de feestelijkheden onderging. Ten onrechte zei ik al. Lachen aan de buitenkant zegt nog niet alles. In het boek Spreuken in de Bijbel staan al de wijze woorden: Ook onder het lachen kan het hart pijn lijden. En: alleen je eigen hart kent het diepste verdriet. Met andere woorden, we kunnen elkaar aardig wat zand in de ogen strooien met al die ‘blije’ gezichten.

Ik ben ervan overtuigd dat echte blijdschap ontstaat juist wanneer je je verdriet en moeite deelt. Er is niets wat mensen zo dicht bij elkaar brengt als gedeelde moeilijke ervaringen. Daar kan geen teamsport tegenop! En dan bedoel ik natuurlijk niet een klaag- en mopper- sessie, met een wederzijdse monoloog over de ene kwaal na de andere. Dan sta jij centraal en word je er alleen maar ellendiger van.

Het geheim van delen is volgens mij dat niet jij en niet die ander centraal staat maar datgene wat je samen beleeft of beleefd hebt. Je hoort en ziet elkaar daarin en dat bindt. Want het haalt je uit een isolement. Sombere, moeilijke periodes leiden altijd tot een vereenzaming, een naar binnengekeerd zijn. Anderen niet belasten, niet steeds willen ‘zeuren’ enz. En dat isolement is onderdeel van de zwaarte van je ervaring. Want je hebt die ander zo nodig. Ten diepste gaat het dan om de Ander, met een hoofdletter, Jezus zelf. Maar Die troost en steunt doorgaans op een hele aardse manier door gebruik te maken van de liefde en het meeleven van je naasten. Familie, vrienden enz.. Heel tastbaar, heel wezenlijk, heel zichtbaar. Ik kom pas waarlijk tot mijn recht in gemeenschap met anderen. In vreugde en verdriet.

De moeilijkste stap is de eerste: tonen dat je het niet trekt alleen. In de psychologie heet dat ‘je kwetsbaar opstellen’. Maar in de Bijbel wordt het zo gezegd: Draagt elkaars lasten (Galaten 6:2). De bijbel moedigt dat open staan voor de ander steeds heel erg aan, door ook het beeld van een lichaam te gebruiken, bijv. in 1 Korintiers 12:26. Als een lichaamsdeel pijn lijdt, lijden de andere delen vanzelfsprekend ook pijn. Het is immers ondenkbaar dat in het lichaam je buik het geheim zou houden voor je hoofd dat hij teveel oliebollen te verteren gekregen heeft. Toch? Mijn buik heeft problemen en doet een beroep op medelijden van mijn hele lichaam…Zonder enig overleg of gene.

De vanzelfsprekendheid in het delen van vreugde en verdriet onder aardbewoners bevorderen is mijn levensdoel, ook in 2009. In de kracht van Jezus, die mijn Inspirator is.

De allermoeilijkste regel is dat het dus ook voor mezelf geldt..

3 gedachtes over “Het nieuwe jaar

  1. Ik ben ook helemaal verknocht geraakt aan Japin door de boeken die je noemde. Ik wist niets van zijn levensstijl, maar toen ik hem bij Pauw en Witteman zag had ik zo mijn gedachten. By the way, ik heb mijn log weer bijgewerkt met foto’s uit Israel, een selectie overigens.

  2. Lieve Margreet,

    Ik vind het moedig van je dat jij je kwetsbare kant op deze manier deelt. Ik wens jou ook een mooi en vredig 2009 toe! Fijn dat ook de moderne communicatiemiddelen delen mogelijk maken op weer een nieuwe en unieke manier!

    Frouckje

Geef een reactie

