Gewonnen en verloren

Wel hij heeft gewonnen,the one and only: Barack Obama. Geen verrassing denk ik voor wie het allemaal een beetje gevolgd heeft. Vanmorgen om 6 uur is Kim opgestaan om de uitslag te horen en zien. Ik volgde een uurtje later. Wat een zegenvierende menigtes overal in de steden van Amerika. Ik besefte vanmorgen pas goed wat een enorme betekenis deze uitslag heeft voor de zich toch immer underdog voelende zwarte (afro-amerikaanse) bevolking van de VS. Het kreeg messiaanse trekjes bijna, zoals de mensen met betraande ogen naar hem stonden te luisteren. Indrukwekkend maar ook wel eng, vond ik. Wie kan ooit tegemoet komen aan zulke hoge verwachtingen van zo’n mensenmassa? Obama moet nu het paradijs op aarde gaan scheppen…

Maar het is een man met een enorm charisma en hij zal best veel gedaan kunnen krijgen, zeker met ook nog een meerderheid in de Senaat. Ik hoop en bid dat hij zijn macht ten goede van veel armen en kwetsbaren zal gebruiken, niet in het minst voor de miljoenen ongeboren babies die daar jaarlijks geaborteerd worden. Het lijkt een verloren strijd, een soort achterhoede gevecht. Ik had bewondering voor Jan van den Bosch die bij Pauw en Witteman op de verkiezingsavond zich de spot en het cynisme van Maarten van Rossum liet welgevallen om toch zijn punt op dat onderwerp te maken. Maarten van Rossum, overal opdravend als Amerika-deskundige vindt zichzelf wel erg grappig en gevat (hij is het ook echt af en toe) en is bijna niet meer stil te krijgen. Hij kan het allemaal goed brengen en heeft degelijke argumenten, maar hij laat weinig tot geen ruimte voor een opponent, die hij dan goed in de z… kan zetten. Getuigt niet van veel respect vind ik. Pauw en Witteman vinden het prachtig, helaas. Beetje humor en elkaar pesten kan geen kwaad, maar dit is irritant.

McCain was een goeie verliezer. Mooie speech, door vriend en vijand bewonderd. Nu maar weer verder in de Senaat, waar hij blijkbaar de afgelopen jaren veel goed en degelijk werk gedaan heeft.

Bijna misselijk word ik wanneer de kosten genoemd worden die voor dit hele verkiezingsspektakel gemaakt zijn. Men heeft het over een paar miljard. Dat is gewoon niet te begrijpen. Ik blijf me verbazen over de verkwistende cultuur op dit gebied in de VS.

Laten wij toch alsjeblieft niet die kant uit gaan in Nederland.

Geef een reactie

